ČLÁNKY
  Sestřenice nebo dvojče Dedry?  

Článek je převzat z časopisu Automobil 5/90, autor Ing. Otakar Gregora.

Tempra je moderní variace na znmé téma ´klasického´tříprostorového sedanu. Vše svědčí o pozornosti věnované aerodynamice. K zajímavým detailům patří dveře překrývající sloupky karoserie a zasahující do střechy, jakož i ´trik´ černých rámů oken, opticky zvětšujících zasklenou plochu.

      Koncern Fiat je dnes absolutním vládcem italského automobilového průmyslu, a i když ponechává jednotlivým značkám, která postupně pohltil značnou technickou a vývojovou somostatnost, vše podřizuje své dobře promyšlené technicko-obchodní strategii. Každé značce vyhradil přesné místo na trhu a určil jí i úkoly ve společně vedených vývojových záměrech a pracích. To platí zejména ve vztahu dvou hlavních značek - Fiatu a Lancie. Zatímco vozy Fiat jsou určeny nejširší klientele, Lancia je prestižní značka nabízející vyšší kvalitu zejména výkony a vlastnostmi svých typů a standardem jejich výbavy. Nacházíme-li ve výrobních programech obou těchto značek podobné typy, není to náhoda. Cesta shodné nebo velmi podobné konstrukce většiny podvozkových skupin i příslušenství umožňuje optimálně využívat výrobního zařízení, zvyšovat sériovost a snižovat počet rozdílných náhradních dílů. Lancia má ovšem ještě jedno významné poslání — zkoušet nové konstrukce dřív než se objeví i pod jménem Fiat, jehož image zůstane v případě neůspěchu nedotčena. Přikladů z minulosti je mnoho — za všechny jmenujme alespoň moderní motor FIRE, určený nejprve pro Lancii Y 10 a teprve pak pro Fiat Pandu a Uno, zadní nápravu ´Omega´, kterou rovněž dostala dřív malá Lancia než Fiat Panda, a konečně velké typy obou značek — Thema a Croma. Dnes k nim můžeme doplnit příklad nejčerstvější - sedan Fiat Tempra, nápadně připomínající o necelý rok starší Lancii Dedru (viz Automobil č. 7/89).

      Oba vozy mají tříprostorové karosérie podobného tvaru i velikosti — Tempra je o 11 mm delší a má stejný rozvor náprav. Značná shoda je i v celkové koncepci a v konstrukci motorů, převodovek, náprav, brzd a dalších částí podvozků i příslušenství. O stupínek vyšší postavení Dedry prozrazuje nejen paleta motorů začínající vstřikovým čtyřválcem 1,6 litru a nezahrnující nepřeplňovaný ´diesel´, ale i luxusnější standardní výbava a mimořádná nabídka saustavy pro regulaci charakteristiky tlumičů. Podrobnosti shod i odlišností obou vozů jsou zřejmé z přehledu jejich základních technických údajů.

Z profilu působí Tempra vzdor klidným liniím a proporcím karoserie dynamickým dojmem, zcela v souladu se svým názvem.

      Fiat Tempra, jenž má nahradit ve výrobním programu této značky Regatu, je představitelem moderní generace evropských vozů střední a vyšší střední třídy, jejíž podíl na celkovém prodeji od poloviny osmdesátých let mírně, leč vytrvale vzrůstá a v loňském roce dosáhl počtem 3,4 miliónu vozů již, 25 %. Vývoj Tempry se zaměřil zejména na zlepšení všech významných vlastností, jako jsou velký užitečný prostor, dobré jízdní vlastnosti, temperament, spolehlivost a odolnost proti korozi, přičemž se respektovaly všechny ergonomické, bezpečnostní i technologické požadavky. Od samého začátku výroby se nabízí celkem 15 typů a modelů, lišících se motory, převodovkami, a dvěma úroovněmi výbovy — standardní a luxusní (SX). K nim přibývá ještě několik verzí určených výhradně pro severoamerický trh.

      Aerodynamická karoserie

      Při rozhodování o tvaru karosérie byla dána před- nost stále oblíbené ´klasické´ tříprostorové podobě. Její hlavní linie i proporce prozrazují blízké příbuzenství s Dedrou, od níž se liší třetími bočními okénky zeštíhlujícími zadní sloupky a zlepšujícími výhled šikmo vzad. Detaily prozrazují další krok ke zlepšení aerodynamiky — jsou to např. dveře zasahující do střechy bez žlábků a překrývající i přední sloupky karosérie, skla posunutá k obrysu karosérie, utěsněné spáry v čelní stěně, tvar vnějších zpětných zrcátek a protiturbulentní štíty před tlumiči pérování. Důkazem úspěšné optimalizace je součinitel čelního odparu vzduchu u typu 1.6 SX = 0,28, jimž se Tempra řadí do čela hromadně vyráběných vozů své třídy.

      Široké boční dveře umožňují snadný přístup k sedadlům i díky velkému úhlu otevírání o 80°. Stejně je tomu se zavazadlovým prostorem, jehož víko sahá až k nárazníku a vyklápí se o 92°. Anatomicky tvarovaná sedadla nabízejí velké pohodlí a spolu s materiálem čalounění a tvarovými výplněmi dveří zvyšují útulnost interiéru. Zadní sedadlo může být na přání dělené a sklopné, takže lze zvětšit zavazadlový prostor, jehož objem patří i v základním uspořádání v této třídě k nadprůměrným. Významný rozdíl mezi oběma úrovněmi výbavy je v designu a výbavě přístrojové desky, u modelu SX s digitálními přístroji. K jízdní pohodě přispíva nová ventilační a vytápěcí soustava umožňující přivádět nad podlahu vzduch až o 10°C  teplejší  než do horní části interiéru.  Modely  SX

Luxusní typ Tempra SX nabízí mimořádný komfort v interiéru s anatomickými sedadly potaženými kvalitním textilem. Za zadní sklopnou střední loketní opěrou je volný průchod do zavazadlového prostoru, jímž lze prostrčit delší předměty, např. lyže.

Před zajímavě tvarovaným čtyřramenným volantem jsou přehledné analogové přístroje

Tempra SX se liší především přístrojovou deskou s digitálním rychloměrem a kvasianalogovými ostatními přístroji. K mimořádné výbavě patří klimatizační soustava, jejíž regulační prvky jsou na středovém panelu

mohou mít na přání soustavu se samočinnou regulací teploty na nastavené úrovni v rozpětí od 18 do 32°C. Všechny typy mohou mítrovněž za příplatek klimatizační soustavu s elektronickou regulací. Zákazník si může vybrat z bohaté nabídky mimořádné výbavy, jako je elektrické ovládání oken, střední loketní opěra, centrální zamykání, zbarvená skla, elektricky seřiditelná zpětná zrcátka či tlakové ostřikovače skel světlometů, z nichž některé prvky jsou pro SX standardní.

      Velká pozornost byla věnována ochraně proti korozi. Všechny exponované díly karosérie, což je asi 70% její hmotnosti, jsou z plechů galvanicky pozinkovaných, přičemž dveře, blatníky, kapota, víko zavazadlového prostoru a střecha jsou takto chráněny oboustranně. Opravy karosérie usnadňují všechny přišroubované blatníky. Všechna nespouštěcí skla jsou do karosérie lepena novým tmelem, který po delší době nekřehne.

      Vypůjčený podvozek

      Jak již bylo řečeno, Tempra převzala všechny podvozkové skupiny Lancie Dedry, motory počínaje a brzdami konče. Samozřejmě vše bylo podrobeno revizi a v detailech zlepšeno nebo přizpůsobeno novému vozu. ´Motorizace´ začíná o stupeň níž, a stejně tak i vrcholí, všechny motory byly převzaty z již vyráběných typů obou značek a jen v drobnostech zlepšeny. Pro evropský trh jsou určeny tři zážehové motory a dva vznětové, všechny řadové čtyřválce s rozvodem OHC uložené napříč. Oba menší zážehové motory jsou karburátové a jen největší má, stejně jako pro Lancii, elektronické vstřikování paliva, je však ochuzen o dva vyvažovací hřídele, které si levnější Tempra zřejmě ´nezaslouží´. Všechny zážehové motory jsou určeny pro provoz s bezolovnatým benzinem o.č. 95, vstřikový motor se nabízí i s třícestným katalyzátorem a sondou lambda, s nimiž vyhovuje americké emisní normě. Drobné vývojové změny se zaměřily zejména na zvýšení pružnosti a kultivovanosti běhu, zvýšení výkonu a snížení spotřeby paliva. Konstrukční úpravy se dotkly časování rozvodu, sacího a výfukového traktu, umístění čističe vzduchu aj. Oba ´diesely´ byly rovněž převzaty z jiných typů a

Nejvýkonnější motor má rozvod 2xOHC a elektronické vstřikování paliva. Na rozdíl od podobného motoru pro Lancii Dedry však postrádá dva vyvažovací hřídele, které mají výrazný vliv na uklidnění běhu.
Detail hlavy válců rozvodu a sacího i výfukového traktu vznětového motoru. V částečném řezu je vidět tvar předkomůrky, do níž ústí vstřikovací tryska a žhavicí tryska.

mají společný základ, liší se jen plněním. Nepřeplňovaný má nové rezonanční sací potrubí, zlepšující plnění válců. ´Turbodiesel´ má novou termostaticky řízenou hydraulickou regulaci počátku vstřiku, zlepšující spouštění za studena a zklidňující volnoběh. K tomu přispívají i nové žhavící svíčky, fungující ještě 15 sekund po spuštění motoru. Tento motor má velmi příznivý průběh točivého momentu, jenž v rozpětí otáček od 2 000 do 3 500 /min neklesá pod 92% maxima.

      Všechny typy mají pětistupňové převodovky sladěné s charakteristikami motorů. V kombinaci s prostředním zážehovým motorem se nabízí i somočinná plynulá převodovka CVT, kterou Fiat zavedl již dříve u některých svých typů a zřejmě s ní má dobré zkušenosti. Pětistupňová převodovká má synchranizační spojky rozděleny na oba hřídele, čímž se snižuje její hluk při neutrálu. Nápravy, pérování, brzdy, řízení a další části podvozku byly převzaty takřka beze změn z Lancie Dedry, brzdy mají bezazbestové obložení. Brzdová soustava Tempry SX může být na přání doplněna elektronicky řízeným protiblokovacím zařízením.

Pětistupňová převodovka s rozvodovkou a diferenciálem, jehož planetová kola jsou spojena s nestejně dlouhými nevýkyvnými hřídeli, díky nimž jsou oba kloubové hřídele stejné.
Konstrukce obou náprav - přední modifikované McPherson (nahoře) a zadní klikové (dole) byla beze změny převzata z vozu Lancia Dedra. Na rozdíl od většiny dnes používaných klikových náprav nejsou vlečená ramena spojenaá torzně poddajnou příčkou, jejíž funkci zastává klasický stabilizátor.
Konstrukce obou náprav - přední modifikované McPherson (nahoře) a zadní klikové (dole) byla beze změny převzata z vozu Lancia Dedra. Na rozdíl od většiny dnes používaných klikových náprav nejsou vlečená ramena spojenaá torzně poddajnou příčkou, jejíž funkci zastává klasický stabilizátor.

Tempra je tříprostorový sedan nové generace bez tuhé příčné stěny, mezi prostory pro cestující a pro zavazadla. Sklopením nesouměrně děleného zadního sedadla lze podtatně zvětšit objem zavazadlového prostoru. Za povšimnutí stojí možnost snadného přemístění opěrek hlavy, bránicích jinak sklápění, na zadní hranu již sklopených sedáků.

      Záruky kvality

      Dosažení co nejvyšší kvality nového vozu bylo zajištěna od sa- mého začátku vývoje rozsáhlým využitím počítačových postupů, které se uplatňují i při výrobě. Před zahájením sériové výroby se podro- bilo na 200 vozů ověřovací série ná- ročným provozním zkouškám v nejrůznějších silničních i klimatických podmínkách, při nichž ujely asi šest milionů kilometrů. Dalšímu komplexu zkoušek bylo podrobeno výrobní zaří- zení. Již půl druhého roku před začát- kem sériové výroby se simulovaly její podmínky při výrobě malé série 200 vozů v ´pilotním´ závodě, které pak rovněž absolvovaly provozní zkoušky a řadu laboratorních měření.

      Fiat Tempra se bude vyrábět v moderním, vysoce automatizovaném závodě Cassino, z něhož vychází i menší vůz Tipo. Odstraněním řady namáhavých a stereotypních manuál- ních operací při montáži, které pře- vzaly počítači řízené roboty a manipulátory, se značně snížilo riziko zmetků. Jistotu takřka naprosté kvality finálních výrobků zvyšuje systém důkladných mezioperačních i výstupních kontrol, z nichž některé jsou stoprocentní. Spojení konstruk- čních a výrobních kvalit je zárukou, že Fiat Tempra bude patřit k nejlepším vozům své třídy.

Článek je převzat z časopisu Autombil č. 5/´90

Fiat Tempra - Základní technické údaje

      Pětimístný cestovní automobil s motorem vpředu a pohonem předních kol.

      MOTOR - čtyřdobý kapalinou chlazený řadový čtyřválec uložený napříč před přední nápravou; blok motoru litinový, hlava válců z hliníkové slitiny; pětkrát uložený klikový hřídel; uzavřená chladicí soustava s elektrickým větrákem; tlakové oběžné mazání s plnoprůtokovým čističem oleje; a) zážehový s rozvodem OHC; zdvihový objem 1372 ccm (f 80,5 x 67,4 mm), kompresní poměr 9,2:1; největší výkon 56 kW/6000 ot/min., největší točivý moment 106 N.m/2900 ot/min.; vačkový hřídel v hlavě poháněný ozubeným řemenem, ventily v řadě svírající 18° s rovinou os válců, ovládané hrníčkovými zdvihátky; dvoustupňový karburátor Weber 32/34 TLDE 21/150; elektronické bezdotykové zapalování; alternátor 14 V - 55 A, akumulátor 12 V - 40 A.h; b) zážehový s rozvodem OHC; zdvihový objem 1581 ccm (f 86,4 x 67,4 mm), kompresní poměr 9,2:1; největší výkon 62 KW/5800 ot/min., největší točivý moment 130 N.m/2900 to/min.; vačkový hřídel v hlavě poháněný ozubeným řemenem, ventily v řadě svírající 18° s rovinou os válců, ovládané hrníčkovými zdvihátky; dvoustupňový karburátor Weber 32/34 TLDE 24/150; elektronické bezdotykové zapalování Digiplex 2 s víceparametrovou regulací předstihu zážehu; alternátor 14 V - 55 A, akumulátor 12 V - 40 A.h; c) zážehový s rozvodem 2xOHC; zdvihový objem 1756 ccm (f 84,0 x 79,2 mm), kompresní poměr 9,5:1; největší výkon 80 kW/6000 ot/min., největší točivý moment 140 N.m/2500 ot/min.; dva vačkové hřídele v hlavě poháněné ozubeným řemenem, ventily ve dvou řadách do V ovládané hrníčkovými zdvihátky; elektronické vstřikování paliva Weber řízené společně s bezdotykovým zapalováním s víceparametrovou regulací předstihu zážehu; alternátor 14 V - 65 A, akumulátor 12 V - 45 A.h; d) vznětový s rozvodem OHC; zdvihový objem 1929 ccm (f 82,6 x 90,0 mm), kompresní poměr 21:1; největší výkon 48 kW/4600 ot/min., největší točivý moment 119 N.m/2000 ot/min.; vačkový hřídel v hlavě poháněný ozubeným řemenem, ventily v řadě ovládné hrníčkovými zdvihátky; dva elektrické větráky chlazení; alternátor 14 V - 65 A, akumulátor 12 V - 65 A.h; e) vznětový přeplňovaný s rozvodem OHC; zdvihový objem 1929 ccm (f 82,6 x 90,0 mm), kompresní poměr 19,2:1; největší výkon 66 kW/4100 ot/min., největší točivý moment 186 N.m/2400 ot/min.; vačkový hřídel v hlavě poháněný ozubeným řemenem, ventily v řadě ovládné hrníčkovými zdvihátky; přeplňování výfukovým turbodmychadlem KKK K-16 s chladičem stlačeného vzduchu, největší plnicí přetlak 80 kP; nepřímé vstřikování čerpadlem Bosch VE 4/9 F 2100 R 303 s rotačním rozdělovačem paliva; ; dva elektrické větráky chlazení; mazací soustava s chladičem oleje; alternátor 14 V - 65 A, akumulátor 12 V - 65 A.h;

      Převodné ústrojí - a) jednokotoučová suchá spojka s talířovou pružinou a mechanickým vládáním; plně synchronizovaná pětistupňová převodovka, pro motor a), d) (3,909 - 2,267 - 1,469 - 1,043 - 0,849 - Z 3,909),  pro motor  b)  (3,909 - 2,267 - 1,541 - 1,156 -

- 0,967 - Z 3,909), pro motor c) (3,545 - 2,267 - 1,541 - 1,156 - 0,875 - Z 3,909), pro motor e) (3,545 - 2,267 - 1,541 - 1,156 - 0,823 - Z 3,909), stálý převod 3,937 (a), 3,543 (b, d), 3,866 (c), 3,052 (e); b) pro typ Selecta s motorem b plynulá kuželová převodovka s ocelovým článkovaným řemenem (variátor), rozsah převodů od 2,409 do 13,372, zpětný chod 14,858, stálý převod nápravy 3,842.

      Podvozek - bezrámová konstrukce s předním pomocným rámem, všechna kola neáávisle zavěšená; přední náprava se spodními příčnými rameny a vzpěrami McPherson, odpérovaná vinutými pružinami s uvnitř uloženými teleskopickými tlumiči a příčným zkrutným stabilizátorem, celkový zdvih kola 164 mm; zadní náprava kliková s vlečenými rameny, odpéro- vaná krátkými vinutými pružinami s vně uloženými teleskopickými tlumiči a příčným zkrutným stabilizá- torem, celkový zdvih kola 195 mm; provozní brzdy kapalinové dvouokruhové s podtlakovým posilovačem a omezovačem tlaku zadních, brzd závislým na brzdném účinku; přední brzdy kotoučové s plovoucími třmeny, pro motor a, b f 240 mm, činná plocha obložení 144 qcm, pro motor b - Selecta, c, d, e f 257 mm, činná plocha obložení 144 qcm; zadní brzdy bub- nové, pro motor a, b f 180 mm, činná plocha obložení 175 qcm, pro motor b - Selecta, c, d, e f 228 mm, činná plocha obložení 270 qcm; parkovací brzda me- chanická‚ na zadní kola; hřebenově řízení s dvou- kloubovým bezpečnostním hřídelem volantu a seřidi- telným volantem, celkový počet otáček, volantem mezi krajními polohami 3,75; pra motor b - Selecta, c, d, e s posilovačem, celkový počet otáček volantem mezi krajními polohami 3,0; ocelová kola s ráfky 5 B x 13 (a, b, Selecta), 5 1/2 J x 14, (c, d, e); pneumatiky 165/70 R 13 (a, b, Selecta), 175/65 R 14 (c, d, e); náhr. kolo s ráfkem 4 B x 14, pneumatika 135 80—14.

      Karoserie - samonosná ocelová; čtyřdveřový tříprostorový sedan.

      Rozměry a hmotnosti rozvor náprav 2540 mm, rozchod kol vpředu/vzadu 1426/1415 mm; délka 4354 mm, šířka 1695 mm, výška (nezatížený) 1445 mm; pohotovostní hmotnost 1030 kg (a), 1035 kg (b), 1085 kg (Selecta), 1140 kg (c), 1130 kg (d), 1160 kg (e); celková hmotnost 1570 kg (a), 1575 kg (b), 1615 kg (Selecta), 1680 kg (c), 1670 kg (d), 1710 kg (e); hmotnost brzděného přívěsu 1100 kg (a, b, Selecta), 1200 kg (d), 1300 kg (c, e); objem zavazadlového prostoru (VDA) 500 l; objem palivové nádrže 65 l, z toho rezerva 5 - 8 l.

      Provozní vlastnosti největší rychlost v km/h: 172 (a), 177 (b), 167 (Selecta), 190 (c), 162 (d), 178 (e); zrychlení z 0 na 100 km/h v s: 13,4 (a), 12,1 (b), 14,4 (Selecta), 10,9 (c), 18,9 (d), 12,1 (e); spotřeba paliva EHK (90/12 km/h a město) v l/100 km: 5,6/7,4/9,0 (a), 5,6/7,6/9,4 (b), 5,8/7,6/10,0 (Selecta), 6,3/8,3/10,1 (c), 4,5/6,3/6,4 (d), 4,9/6,5/6,5 (e); stoupavost plně zatíženého vozu v %: 37 (a), 38 kg (b), 40 (c), 35 (d), 40 (e), pro Selectu neuvedeno.

Rentgenový průhled nejvýkonnějším typem se vstřikovým motorem 1,8 l.

Hlavní vnitřní a vnější rozměry v mm.