ČLÁNKY
  Fiat Stilo   Forward thinking
Koncepce pro zítřek
 

Článek je převzat z časopisu Automobil Revue 10/01, autor Milan Jozíf.

      Fiat Stilo byl bezesporu jednou z nejvýznamnějších světových premiér letoš- ního Frankfurtu. Vstupuje do nižší střední třídy, tj. do segmentu C, který je čtyřmilionovým ročním objemem prodeje nejrozšířenější a nejžádanější na evrop- ském trhu, a vnáší do něj několik revolučních prvků, které naznačují další možnosti vývoje konstrukce, koncepce, vybavení a využitelnosti osobního automo- bilu. Koncern Fiat Auto vynaložil do náběhu Stila 900 mil. euro, z toho 700 mil. do rozsáhlé restrukturalizace výrobního závo- du v Cassinu. Investice pouhých 200 mil. euro do samotného výzkumu a vývoje tohoto dvojího automobilu pak svědčí o velmi konstruktivní a racionální týmové práci i o uplatňování nejvyspělejších počíta- čových simulací.

Jen přední kapotu mají společnou karoserie těchto vozů dvou charakterů. třídveřového a pětidveřového Fiatu Stilo.

      Modulární platforma
      Fiat Stilo dnes nabízí dvě varianty karoserie: třídveřovou verzi výrazně sportovního střihu a prostorný pětidveřový rodinný vůz s neobvykle variabilním interiérem. Jejich šéfstylistou je Peter Fasbender, v jehož týmu, jak vyšlo najevo, vznikla také podobně odlišná dvojčata Bravo/Brava. Stilo má sice pro obě verze společné jméno, ale jejich rozdíly jsou tentokrát výrazně větší. A nejen to - Stilo vzniklo (na základě zkušeností s konstrukcí prostorového rámu Fiatu Multiply) jako modulární koncept nové řady vozů určených k výrobě v Cassinu, továrně s integrovanou modularitou. Jeho základem je totiž variabilní podlahová plošina, kterou Fiat uvádí jako modulární platformu nebo modulární rám.

Přístrojová deska základního typu Stilo Active

      Tento systém podlahové plošiny se skládá z příďového a záďového modulu, spojených tuhými profilovanými podélnými výlisky. Oba moduly i podélné výlisky lze podle potřeby upravovat, a tím měnit rozvor, rozchod i délku a šířku vozidla, upravovat uložení pružicích systémů nebo měnit deformační tuhost přídě či zádě. To vše při velmi příznivých vývojových a výrobních nákladech. Svařovací montážní linky v Cassinu jsou tak už dnes připraveny k výrobě verze Stilo kombi, která má naběhnout koncem roku 2002 a později se počítá i s ryzím jednoprostorovým Stilem typu MPV. Dalším příkladem je výroba modifikovaných Fiatů Stilo v Brazílii, která je pro Fiat po Evropě druhým největším trhem. Jejich vývoj probíhal souběžně s evropskou verzí a hlavní změnou je zvýšená zadní podlaha a celá záď, což byla v modulárním systému velmi snadná záležitost.

      Modularita komponentů
      Vzhledem k neustálému vývoji příslušenství aj. dodávaných komponentů i k prudkému rozvoji elektronických systémů, zejména těch, které zvyšují bezpečnost jízdy, bude nová řada Fiatů Stilo schopna snáze se přizpůsobovat jejich nejrůznějším inovacím, např. od rekonstrukcí tlumičů pérování až po nové elektronické systémy ovlivňující účinnost brzdění nebo dynamiku a stabilitu jízdy. Počítá se i s průběžným rozvojem tzv. infotelematiky, kterou Fiat Auto jako první dovedl do velmi vyspělého stadia systémem Connect (viz. AR 4 a 5/01).

Vlevo od volantu je ovládací panel systému My Car

      Komfort
      Každá vyspělá automobilka věnuje extrémní péči vývoji úrovně komfortu cestování a Fiat samozřejmě není výjimkou. Stojí za zmínku, že např. vnitřní hluk vozů Stilo je údajně nižší než u nejlepší konkurence v segmentu C. K uváděnému standardnímu vybavení patří mj. řídící panel a palubní počítač, rádio, mlhovky a elektricky ovládaná i vyhřívaná vnější zrcátka, výškově seřiditelný volant s dvoustupňovým elektrickým posilovačem (s polohou City), stmívající se vnitřní osvětlení s prodlevou, osvětlení pod dveřmi při vystupování a rozsvícení potkávacích světel při opouštění vozidla (tzv. systém FoIIow-me-Home), dvourychlostní stírače s čtyřstupňovým intervalovým spínačem a zadní stírač pracující trvale i přerušovaně a zapínaný samočinně při zařazení zpátečky, pokud právě pracují přední stírače. Všechny vozy mají centrální zamykání ovládající také elektrické zavírání oken, pokud je vůz má (jsou jištěna i proti sevření ruky), a segmentové střechy. Specialitou je systém My Car, tedy ´můj vůz´: na malém panelu vlevo vedle volantu je šest tlačítek a sedmé MODE pro volbu menu. Jimi si můžete nastavit podle vlastní chutě mj. dálkové odmykání nejdřív samotných řidičových dveří nebo všech dveří najednou, popř. zvlášť lichých zadních dveří, zamčení všech dveří nad 20 km/h a pokud jde o Stilo se systémem Easy Go (bezklíčové ovládání elektronickým prvkem CID - Custormer Identification Device), můžete si zvolit i jeho samočinné zamčení po odchodu od vozu, což vás ušetří pozdější deprimující nejistoty. Pětidveřové Stilo pak nabízí nejen podélně posuvné asymetricky dělené zadní sedadlo, ale i jeho opěradlo s měnitelným sklonem, který lze buď víc vztyčit ve prospěch objemu zavazadlového prostoru, nebo víc sklopit a nabídnout cestujícímu vzadu jakési lehátko. Spolujezdcovo přední opěradlo, na jehož zadní stěně je malý výsuvný stolek, lze sklopit dopředu, čímž při sklopených zadních sedadlech vznikne extrémní ložná délka.

      Tolik standard. Na přání však může být i Stilo vybavené na nejvyšší úrovni. Nabízejí se např. elektricky seřiditelná přední sedadla (řidičovo má tři paměti), xenonové výbojky, tempomat kombinovaný s radarem regulujícím rychlost podle okamžité situace vpředu, špičkové hi-fi, ovladače na volantu, čidlo deště, samočinné rozsvícení světlometů nebo parkovací čidla, o dálkovém ovládání zámků a oken s plovoucím kódem nemluvě. V segmentu C také není obvyklá dvouzónová klimatizace (seřiditelná zvlášť pro levou a pravou stranu interiéru)  s čidlem kvality vstu-

upujícího vzduchu AQS, které samočinně přepne větrání na uzavřený okruh. Stilo nabízí také tzv. Sky Window, široce prosklenou otvírací střechu složenou z pěti segmentů, podobnou té, kterou má nové kupé Mercedes-Benz třídy C.

      Bezpečnost
      Mezi vozy nižší střední třídy Stilo překvapí ůrovní standardního vybavení prvky aktivní i pasivní bezpečnosti. Z té první skupiny uveďme čtyři kotoučové brzdy (přední s vnitřním chlazením) s mohutným 10" posilovačem, ABS Bosch 5.7 - dnes jeden z nejvyspělejších protiblokovacích systémů s l2ventilovou řídící jednotkou, který má tzv. aktivní čidla pracující téměř až do nulové rychlosti (běžná pasivní čidla už nereagujíi na pohyb pod 4 km/h, což je rychlost chůze!), k tomu protiprokluzové systémy ASR a MSR zachovávající řiditelnost předních kol (ASR přibržďuje prokluzující kolo, popř. prokluzují-li obě hnací kola, omezuje točivý moment motoru; MSR naopak přidává plyn, pokud dojde k prokluzu kola při brzdění motorem za snížené adheze), a překvapením je i standardní brzdová asistence pro každý vůz: ta reaguje na rychlost sešlápnutí pedálu, nikoli jen na sílu, která na něj působí. Tím se může v kritické situaci významně zkrátit brzdná dráha. Navíc tento systém zkracuje o cennou 0,1 s také prodlevu náběhu činnosti brzd. Stabilizační program ESP, bránící smyku v jeho zárodku, je už standardní pro Stilo 1,8 a 2,4, na přání jej mohou mít ještě vozy s motorem 1,6 a výkonnější verzi 1,9 JTD.

Interiér Fiatu Stilo

      Pasivní bezpečnost karoserie a jejího vybavení je výsledkem 120 bariérových zkoušek, stovky jejich počítačových simulací a dvou set námahových zkoušek jednotlivých komponentů a subsystémů. Při vývoji Stila bylo vyvinuto deset nových druhů zkoušek a osm specializovaných dodavatelů se podílelo na konstrukci obou vozů. Fiat Stilo je proto údajně jedním z nejbezpečnějších nejen v segmentu, ale i mezi automobily vůbec. Ve většině exportních teritorií má mít standardně šest airbagů (oba čelní mají dvoustupňovou funkci podle intenzity nárazu, spolujezdcův lze mechanicky odpojit), s bočními airbagy na předních sedadlech a párem okenních airbagů, chránících při převrácení vozu hlavy všech cestujících. Na přání může být i další pár bočních airbagů na zadních sedadlech. Všech osm airbagů řídí dnes nejmodernější ´nervový systém´ čidel, který brání jejich explozi, pokud cestující není přímo ohrožen. Pět tříbodových pásů i opěrek hlavy je samozřejmostí. Účinnost skeletu přední i zadní deformační zóny doplňují povrchové plechy karoserie, sloupky střechy a její podélné i příčné výztuhy, uvnitř přístrojové desky je tuhý příčník odlitý z hořčíkové slitiny. Z hlediska ochrany proti nárazům ze všech směrů jsou řešena i všechna sedadla.

      Ústrojí pohonu
      Nabídka ústrojí pohonu pro obě karoserie sahá od čtyřválce 1.2 16v (59 kW/80 k) s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou až po pětiválec 2.4 20v (125 kW/170 k) s pětistupňovou automatikou Selespeed, paralelně řazenou i na volantu (viz. AR 8/00). Všechny ostatní motory - optimální 1,6 16v a 1,9 JTD/59 kW i temperamentnější 1.8 16v a 1.9 JTD/85 kW - pracují s klasickými pětistupňovými převodovkami. Všechny motory prošly důkladnou inovací, jsou úspornější a levnější v provozu. ´Turbodiesely´ common rail JTD jsou sice ještě z řady Unijet, ale v polovině roku 2002 přijde na trh i JTD Multijet s fázovaným vícenásobným vstřikem. Podle motorizace je individuálně laděn nejen podvozek, ale např. i převod řízení.

Zavěšení předního a zadního kolaZavěšení předního a zadního kola

      Závěr
      Fiat Stilo splňuje kritéria tří ze čtyř strategických záměrů koncernu Fiat Auto (viz. AR 8/01): zvýrazňuje identitu značky, stává se jejím prvním globálním vozem nového století a svou hlubší integrací mezi výrobkem a servisem prohlubuje nabídku mobility. Zbývající bod, realizace dohody o spolupráci s GM, se začíná naplňovat - podobně jako v případě Škody a koncernu VW - v podobě prospěšné synergie v síti dodavatelů, ale i v možnosti GM těžit z koncepce modularity. Stilo je první z 19 nových modelů ohlášených do konce roku 2005 (mezi nimi bude zřejmě i další Fiat střední třídy, nástupce postrádané Cromy). Z hlediska konkurence v segmentu C Stilo přináší nejen nová měřítka užitečné hodnoty automobilu nižší střední třídy, ale i novou koncepci modulární podlahové plošiny. Zatím přichází v prvních dvou podobách, které mají kromě shodné modulární plošiny společnou jen kapotu. Důvodem nebyl pouhý zájem designerů o výraznější optické odlišení obou verzí s důrazem na jejich různé charaktery, ale kupř. i rozdílná výška sezení ve tří a pětidveřové verzi si vyžádala také rozdílnou konstrukci sedadel a různé sklony přístrojové desky. Jak už bylo řečeno, dočkáme se v této třídě i Stila kombi a MPV, přičemž oba vozy plně využijí možnosti modularity.

Fiat Stilo - Stručné technické údaje

      Pětimístný osobní vůz nižší střední třídy s tří a pětidveřovou karoserií, motorem vpředu napříč a předním pohonem.

      Motor - kapalinou chlazený řadový čtyřválec a pětiválec; 1,2 16v: zážehový čtyřválec s 16 ventilovým rozvodem 2xOHC (hydraulická zdvihátka), 1242ccm (f 70,8 x 78,9mm), 10,6:1, 59 kW/5000 a 114 N.m/4000 ot/min; 1,6 16v: jako 1,2 16v, ale 1596ccm (f 80,5 x 78,4mm), 10,5:1, 76 kW/5750 a 145 N.m/4000 ot/min; 1,8 16v: jako 1,2 16v, ale 1747ccm (f 82,0 x 82,7mm), 10,3:1, 98 kW/6400 a 162 N.m/3500 ot/min, variabilní časování sání; 2,4 20v: jako 1,2 16v, ale pětiválec, 2446ccm (f 83,0 x 90,4mm), 10,5:1, 125kW/6000 a 221 N.m/3500 ot/min; 1,9 JTD/80 k: přeplňovaný vznětový čtyřválec s vysokotlakým přímým vstřikováním common rail Unijet a dvouventilovým rozvodem OHC, 1910ccm (f 82,0 x 90,4mm), 18,5:1, 59 kW/4000 a 196 N.m/1500 ot/min; 1,9 JTD/115 k: jako 1,9 JTD/80 k, ale chlazené přeplňování turbodmychadlem s variabilní geometrií rozváděcích lopatek, 85 kW/4000 a 255 N.m/2000 ot/min.

      Převodné ústrojí - přímo řazená 5° převodovka (6° pro 1,2 16v), pro 2,4 20v samočinná 5°, systém Selespeed s kapalinovou spojkou a možností sekvenčního řazení voličem nebo tlačítky na volantu.

      Podvozek - modulární podlahová plošina; vpředu náprava typu McPherson s rameny tvaru L zakotvenými v pomocném příčníku, vzadu vlečená náprava s rameny spojenými torzně poddajnou příčkou; vpředu i vzadu vinuté pružiny a zkrutný stabilizátor; diagonálně dvouokruhové kotoučové brzdy, vpředu ventilované, s 10" podtlakovým posilovačem, ABS, ASR, MSR a brzdovou asistencí, pro 1,8 16v a 2,4 20v standardně ESP; parkovací brzda na zadních kolech; hřebenové řízení s dvouprogramovým elektrickým posilovačem Dualdrive (stopový f zatáčení 10,5m, mezi rejdy 2,9 ot. volantu); pneumatiky 195/65 R 15, pro 2,4 20v 205/55 R 16, nouzové náhradní kolo.

      Rozměry a hmotnosti - rozvor 2600 mm, rozchod vpředu/vzadu 1514/1508 mm (pro 2,4 20v 1518/1512 mm; d/š/v (třídveřové) 4253/1756/1525 (4182/1784/1475) mm; pro zavazadla 335 až 410 (305) l; nádrž 58 l; hmotnost pohotovostní 1145 až 1320 (1090 až 1265) kg, užitečná 510 kg.

      Provozní vlastnosti max. 170 až 215 km/h, 0-100 km/h za 13,8 až 8,5 s; spotřeba kombinovaná 5,4 až 9,8 l/100 km.

Článek je převzat z časopisu Automobil Revue