ČLÁNKY
  Co je malé, to je hezké  

Článek je převzat z časopisu Automobil Revue 9/01.

      Malé automobily Fiat byly snem mnoha československých motoristů v šedesátých a sedmdesátých letech, kdy se dovážely typy 500 a 600 s motory uloženými vzadu, které nahradily i z našich silnic známé Topolino. Na jejich tradice navazuje Fiat Seicento.

Článek je převzat z časopisu Automobil Revue

Fiat Seicento se od října 2000 dodává s novým motorem Fire 1,1 MPI, faceliftovanou karoserií a řadou vnitřních změn.

      Přestože označení vozu v italštině znamená šestistovka, má motor Seicenta větší objem. Od premiéry v roce 1998 se montovaly typy 900 a 1100, oba s centrálním vstřikováním paliva SPI, které však od října 2000 nahradila modernější pohonná jednotka Fire 1.1 MPI s vícebodovým vstřikováním paliva, silnější a úspornější. Výkon motoru vzrostl na 40 kW při snížených otáčkách o pět stovek na 5000 ot/min, točivý moment se vyhoupl na 92 N.m při výrazně nižších otáčkách 2750 ot/min. Nový motor se nyní dodává pro všechny verze Seicenta, úpravy zahrnují nové sací i výfukově potrubí; průměrná spotřeba EU klesla na 4,7 l/100 km. Modernizaci provází lehký facelift s větším předním nárazníkem, umožňujícím montáž mlhovek pro všechny verze. Změnu tvaru doznaly ukazatele směru a na první pohled nový model od staršího odlišuje kulaté logo Fiat na přední kapotě, uvedeně poprvé u příležitosti století Fiatu na nové generaci Punta. Významné změny jsou také v interiéru, došlo k obměně potahových látek; pro verze S a SX jsou k dispozici modré Eclisse nebo Oxford, u Sportingu pak šedočerné Squash nebo efektní čalouně-

Upravená přístrojová deska Seicenta s novými kontrolními přístroji.

ní z červené a černé kůže. Kontrolní přístroje mají nové stupnice, s bílými údaji na černém podkladu, osvětlení je oranžové, stejně jako kontrolní svítilny vnitřních ovladačů. Všechna Seicenta mají navíc digitální hodiny, v interiéru verze Sporting najdeme imitaci titanu. Nabídka příplatkové výbavy zahrnuje ABS, klimatizaci, otevírací látkovou střechu s elektrickým ovládáním a řízení s elektrickým posilovačem (tento prvek je u Sportingu v sérii). Seicento je sice především kompaktním automobilem do města, ale velmi dobré jízdní vlastnosti se uplatní i na volné silnici, kde je největší předností malá spotřeba paliva. Před uvedením nového modelu se prodalo 540 tisíc vozů, z toho například v roce 1999 plných 260 tisíc.   Seicento se vyrábí v Polsku,   stejně

jako jeho předchůdci Cinquecento a velmi oblíbený Fiat 126p. Nabídka příslušenství Fiat Lineaccessiori je bohatá, zvláště atraktivní je sportovní kit Abarth s prahovými nástavci, aerodynamickou ploškou na zádi, čtrnáctipalcovými koly 175/50, opěrkami s logem Abarth Scorpione, sportovním volantem a rukojetí řadicí páky s červeným lemováním. Oslavou mistrovského titulu pro Ferrari F1 je limitovaná série Sporting Michael Schumacher, představená na Motor Show 2000 v Bologni, s upraveným odstupňováním převodů a štítkem s pořadovým číslem vozu (vznikne jich pět tisíc). V nabídce zůstává Seicento Elettra s třífázovým asynchronním trakčním elektromotorem o výkonu 15/30 kW.

První Topolino, miniaturní čtyřválec 570 ccm/9,5 kW, mělo občas problémy s přehříváním zadního válce, vozík o hmotnosti 530 kg uvezl dvě osoby a 50 kg zavazadel rychlostí až 85km/h.   Nuova 500 se vyráběla devatenáct let; první typ měl vzduchem chlazený dvouválec 479 ccm/9,5 kW. Hmotnost vozu 470 kg; uvezl dvě osoby a 70 kg zavazadel rychlostí až 85km/h.

      Tradici malých vozů zahájil Fiat už před válkou slavnou pětistovkou Topolino, s čtyřválcem 570 ccm/9,5 kW (po válce 12 kW), a po 142 tisících ji nahradil třetí generací 500C s novou karoserií (dalších 376 tisíc vozů do roku 1955). Revolucí byl Fiat 500 Nuova s dvouválcovým motorem vzadu, který v roce 1957 navázal na o dva roky starší čtyřválec Fiat 600 a přežil ve výrobě až do roku 1975 (Fiat 500R). Celková produkce překročila čtyři miliony vozů. Následoval Fiat 126p, představený na Turínském autosalonu 1976, jehož výroba skončila v Polsku jen před několika měsíci. Nové Cinquecento z roku 1991, navzdory názvu pětistovka, pak bylo předchůdcem Seicenta. Tradice malých vozů Fiat pokračuje.

Defilé předchůdců - Cinquecento (od roku 1991), 500 Nuova (od 1957) a 500 Topolino (1936 až 1949).

Fiat Seicento 2001 - Stručné technické údaje

      Poháněcí soustava - kapalinou chlazený zážehový čtyřválec Fire 1,1 MPI, uložený napříč; 1108 ccm (f 70 x 72 mm), 9,6:1, 40 kW/5000 ot/min. 92 N.m/2750 ot/min; dvouventilový rozvod OHC, elektronické vícebodové vstřikování paliva MPI; přímo řazená plně synchronizovaná pětistupňová převo- dovka; pohon předních kol.

      Podvozek - bezrámová konstrukce; všechna kola nezávisle zavěšena; vpředu na příčných ramenech a vzpěrách McPherson; vzadu vlečená ramena; brzdy dvouokruhové, vpředu kotoučové f 240 mm, vzadu bubnové f 185 mm, za příplatek ABS; hřebenové říze-

ní, za příplatek s elektrickým posilovačem; pneumatiky 155/65 R13.

      Rozměry a hmotnosti - rozvor náprav 2200 mm, rozchod kol vpředu/vzadu 1268/1260 mm; délka/ší- řka/výška 3319/1508/1440 mm; objem zavazadlového prostoru 170/810 l; pohotovostní/užitečná hmotnost 735/455 kg.

      Provozní vlastnosti (údaje výrobce) - max. rychlost 150 km/h; zrychlení z 0-100 km/h za 13,8 s; spotřeba paliva EU/93/116 je 7,0/4,7/5,4 l/100 km.