ČLÁNKY
  Fiat Punto 85  

Článek je převzat z časopisu Automobil Revue 8/97, autor Ing. Milan Jozíf.

      Fiat Punto, laureát nejprestižnějšíhho evropského titulu Vůz roku 1995. Když se v pololetí začala prodávat jeho letošní (1997) modelová řada, mělo už dva miliony sourozenců a bylo po 43 měsíce nepřetržitě nejprodávanějším vozem segmentu B v Evropě. Přes 48% jeho výroby se vyváží a letos v prvním čtvrtletí Punto dokonce stálo na nejvyšším stupni absolutního žebříčku prodeje osobních automobilů na tomto kontinentě.

Článek je převzat z časopisu Automobil Revue
Na vrcholu prodejních úspěchů dostává tento tříletý vůz nejen novou paletu barev, ale především také nový motor 1,2 16v a s ním tři další luxusní a dynamické verze - Punto 85 16v ELX, Punto Sporting 16v a Punto Cabrio ELX.

Interiér modelu '97 je osvěžen novým čalouněním, odlišným pro tří a pětidveřové vozy a na přání i bezpečnějším ovládáním radiopřijímače na volantu, který pracuje s citlivějším posilovačem řízení.

      Nebyl důvod dobrou věc příliš měnit, a tak se tentokrát designeři soustředili na osvěžení barevné palety osmi moderními svítivými odstíny a živými látkami odlišili tří a pětidveřové verze. Uprostřed svého vítězného tažení dostalo Punto také bohatší základní i příplatkové vybavení. Trumf však vynesli motoráři: Punto '97 se objevilo i s motorem Fire 1.2 16v z Lancie Y, který má novou hlavu s dvouvačkovým 16 ventilovým rozvodem a zcela rekonstruovaným sacím i výfukovým traktem. V nabídce i ve výrobě nahradil největší motor z Punta 90, osmiventilový 1,6 OHC s výkonem sotva o 2 kW větším, byť o poznání pružnější (max. 127 N.m už při 2750 ot./min). Podle údajů výrobce je nové Punto 85 jen o 1 km/h pomalejší než ´devadesátka´, zato však nabízí o 0,6 s lepší zrychlení na   100 km/h a o 0,3 s na 1000 m,

ale především v průměru o 1,2 l/100 km menší spotřebu. V občanské verzi se Punto s tímto motorem jmenuje 85 16v ELX a oplývá tedy i nejbohatším standardním vybavením. Romantikům milujícím volné nebe nad hlavou a vánek ve vlasech je určeno Bertoneho půvabné plně čtyřmístné Cabrio ELX, a stejný motor pohání novinku mezi Punty, Sporting 16v - třídveřový vůz s tím pravým appealem, koženým volantem z Fiatu Coupé, krásnými lehkými koly a pérováním i pneumatikami 185/55 HR 14 odpovídajícími nejvýkonnější verzi Punto GT s motorem 1,4 Turbo a výkonem 98 kW.

      Nový motor 1.2 16v má kromě přepracované hlavy i tužší blok a menší rotující hmoty. Už od 2500 otáček nabízí 90% hodnoty největšího točivého momentu, a jak jsem si ověřil, je stejně vhodný pro městský provoz jako pro komfortní dálkové jízdy, k čemuž jistě přispívá i velmi pečlivé zpřevodování. Kompaktní konstrukce nové, dvouvačkové hlavy s ventily svírajícími jen 20° má stejné vnější rozměry jako dřív a vyspělý způsob odlévání umožnil její jednodílnou konstrukci, bez obvyklého víka ventilů: všechny mazací kanály jsou totiž odlité načisto.

      Punto 85 má pro většinu evropských trhů standardně nový, citlivější posilovač řízení, který je za příplatek jen u verzí 60 S a SX. Nabízí klimatizaci i pro verzi 55 a má účinnější hlukovou izolaci kabiny. Doladění pružícího systému

spolu s teflonovým povrchem pístnic tlumičů a pouzdry se zmenšeným třením umocňuje komfort pérování. Verze ELX a Sporting mají navíc kryty zrcátek a kliky v barvě karoserie. Lehká kola, standardní pro Sporting 16v a 6 Speed, mají u GT antracitovou barvu. Punto 85 16v ELX stojí u nás 354 900 Kč, verze 55 jsou od 249 900 Kč.

Nový motor 1,2 16v a jeho výkonové charakteristiky
Nový dvouvačkový motor Fire 1,2 16v nahrazuje nejen svého ´jednovačkového´ předchůdce s výkonem 54kW, ale i verzi 1.6 s 65 kW, jejíž výroba končí.

Fiat Punto 85 - Ústrojí pohonu

      Motor - typ 176B9.000, kapalinou chlazený zážehový řadový čtyřválec; 1242 ccm (70,8 X 78,9 mm), 10,2:1,63 kW/6000 a 113 N.m/4500 ot./min; Čtyřventilový rozvod 2 OHC . (ozubený řemen), hlava z hliníkové slitiny, litinový blok s pěti hlavními ložisky a roztečí os válců 77 mm; elektronické řízení statického zapalování bez rozdělovače a vícebodového vstřikování MPI IAW; trojčinný katalyzátor; kyslíkové

čidlo; akumulátor 12 V, 40, A.h, alternátor 65 A (s klimatizací 85 A).

      Převodné ústrojí - suchá jednokotoučová spojka ovládaná mechanicky (181 x 127 mm); pětistupňová převodovka (3,909 - 2,157 - 1,480 - 1,121 - 0,897 - Z 3,818); stálý převod 3,733.