1998 - *

      Fiat Multipla byl poprvé představen jako koncept v roce 1996. Do prodeje se dostal o dva roky později v téměř nezměněné podobě. Multipla patří do kategorie tzv. mini-MPV, v rámci níž nabízí jedinečné řešení pro 6 cestujících usazených ve dvou řadách. Její design je striktně podřízen myšlence maximálního využití prostoru. I proto je nezvykle krátká (kratší než Bravo!), ale naopak široká a vysoká. Vnější vzhled je velice kontroverzní. Slyšel jsem názory, že zepředu vypadá jako delfín, že to jsou dvě auta nad sebou, že to je auto po bouračce nebo dokonce, že se při navrhování konstruktérům fiatu posunuly výkresy a proto je Multipla tak vysoká. Ať už se však líbí nebo ne, nikoho nenechává lhostejným.

Fiat Multipla

      Využití vnitřního prostoru je stejně jako u ostatních MPV na velmi dobré úrovni. Všechna sedadla se nechají všemožně sklápět, vyjímat atd. Všechny přístroje jsou soustředěny v kapličce umístěné uprostřed. Zbytek přístrojové desky je vyčleněn pro řadu odkládacích poliček.

      K pohonu slouží zážehový 16V čtyřválec objemu 1581ccm (103hp) nebo jeho vznětový kolega 1910ccm (105hp) se systémem common rail. Oba jsou umístěny vpředu napříč a pohánějí přední kola.

      Alternativou k těmto základním pohonným jednotkám byli zpočátku tři další možnosti pohonu. První z nich nese označení Blupower a využívá energie získané z metanu. Ten je umístěn ve čtyřech nádržích (celkem 216l) umístěných pod podlahou a je spalován v 1,6 16V motoru, který je pro metan optimalizován a dává výkon 68hp.
      Označení Bipower u Multiply značí, že její motor je vybaven dvěma nezávislými vstřikovacími jednotkami, jednou pro benzín, druhou pro methan. Zásobní nádrže metanu jsou opět umístěny pod podlahou (celkem 164l). Výběr druhu pohonu provádí řidič přímo ze svého místa.
      Multipla Hybrid power je vybavena opět zážehovým motorem, kterému sekunduje třífázový asynchronní motor o výkonu 41hp, který je poháněn z

Fiat Multipla

baterií umístěných pod podlahou (jejich váha je 280kg). Jízda může probíhat v jednom ze tří módů. Eletriktrický - je využíván pouze elektrický motor a auto jede ´jen na dvojku´ s maximální rychlostí 80km/h. Elektrickým s dobíjením baterií - K pohonu je určen opět pouze elektromotor, benzínový agregát pracuje v režimu optimálních otáček a dobíjí baterie elektromotoru. Hybridní mód - elektromotor pracuje při rozjezdech a v ustálených rychlostech přejímá iniciativu jeho zážehový kolega.

      V roce 2000 byl mírně pozměněn vnější vzhled Multiply, včetně přijetí staronového kulatého loga Fiat. Výkon vznětového motoru byl zvýšen na 110hp.

      Face-lift proběhl v roce 2002 a zahrnoval novou paletu vnitřního čalounění a potahů. Možnost přístrojové desky potažené PVC místo dosavadní látky. Nově budou všechny Multiply vybaveny nárazníky v barvě karoserie, kotoučovými brzdami i na zadních kolech a vylepšeným odpružením. Další změny jsou v nabídce příplatkového vybavení.

      U nás je nejdůležitější změnou možnost koupě alternativního pohonu. Je jím LPG a principy mechanických úprav motoru, funkce a uložení nádrží jsou obdobné jako u metanu.

Fiat Multipla
 

 

  • 1581ccm 103hp 16V
  • 1910ccm 105hp JTD
    1910ccm 110hp JTD

  • Blupower
  • Bipower
  • Hybrid power
Fiat Multipla

Fiat Multipla - Internetové adresy

Fiat Multipla - Zkušenosti

Fiat Multipla - Články

Fiat Multipla - Katalogy