ČLÁNKY
  Multifunkční    

Článek je převzat z časopisu Automobil 7/99, autor Milan Jozíf.

      Multipla je zvláštní nejen svým neobvyklým zjevem, který jednoznačně zdůrazňuje účel, a uspořádáním dvou řad sedadel po třech, ale i základem konstrukce své karoserie. Ta nevychází z dnes obvyklé koncepce podlahové plošiny společné pro víc typů, ale z prostorového skeletu, usnadňujícího výrobu i použití alternativního paliva - metanu. Měli jsme možnost bližšího seznámení s její nejčipernější a nejlépe vybavenou verzí 105 JTD ELX s „turbodieselem“ 1.9 a přímým vstřikováním common-rail.

Multipla s delfínovitou přídí klade důraz na účelnost. V délce necelých 4 m nabízí pohodlí šesti lidem a variabilitu interiéru ideální pro sport i běžný provoz rodiny. Velký rozvor náprav přispívá k jízdnímu komfortu i stabilitě, svislá boční okna k extrémnímu využiti vnitřního protoru a vysoko umístěně dálkové světlomety k bezpečné noční jízdě.

Fiat Multipla

      Multiplu jsme poprvé popsali po prvním seznámení s ní v AR 1/99 a její dvě ekologícké verze Bipower a Blupower v AR 3/99. K nám se tento kompaktní MPV (Multipurpose Vehicle) dováží ve třech verzích: 100 16v SX za 499 900 Kč (zážehový motor 1.6, 76 kW/5750 a 144 N.m/4000 ot./min)‘ 105 JTD SX za 569 900 Kč a 105 JTD ELX za 639 900 Kč. K bohatému základnímu vybavení všech patří mj. ABS, hydraulický posilovač řízení, elektrické ovládání předních oken a zpětných zrcátek, centrální zamykání, výškově nastavitelný volant s airbagem, a také elektricky výškově nastavitelné sedadlo řidiče i jeho bederní opěrka. Vybavení ELX má v ceně navíc klimatizaci, mlhovky a ostřikovače světlometů, sklápěcí vnější zrcátka s odmlžováním, dálkové ovládání zamykání, dvojitý airbag pro oba spolujezdce, posuvné prostřední zadní sedadlo, zásuvku pod pravým předním sedadlem a kapsy vzadu na předních krajních sedadlech. Vězte, že součet tohoto vybavení v příplatkových cenách pro SX by vyšel téměř o 25 tisíc dráž!

Vznětový motor 1.9 JTD názorně dokazuje menší význam výkonu. Proti motoru 1,6 16v má jen 1 kW navíc, zato jeho o třetinu větší točivý moment přispívá k lepši dynamice, o spotřebě už vůbec nemluvě: šetří kolem 2l/100 km.

      Multiplu jsem si po předchozích rozpacích oblíbil už při prvním svezení v okolí Turina. Její přednosti jsem pak hlouběji ocenil při denních zkušenostech v našich podmínkách. Jízda ve třech (urostlých cestujících) vpředu byla překvapivě pohodlná (šířka v bocích 158 cm) a nestrádali jsme ani vzadu, kde je o pouhé 4cm méně. Štěchovické stoupání v plném obsazení vyjel čtyřválec JTD bez zaváhání na čtyřku   a v provozu byl

Textilní čalounění dveří i přístrojové desky zpříjemňuje atmosféru. Plastový model s pohodlným madlem obsahuje ovládání obou předních oken, páčku ovládání dveří a reproduktor. Dole je odkládací kapsa.   Před oběma spolujezdci je nad sluneční clonou schránka na dvoje brýle. Řidič má vlastní, poloviční schránku.

velmi tichý, čilý a hospodárný. Přestože má proti motoru 1.6 16v těžší zpřevodováni (stálý převod 3,8 proti 3,933 a navíc těžší trojku, čtyřku a pětku), ocenili jsme jeho dynamiku, zejména při zrychlování bez řazení. Příjemně nás překvapila i úspornost provozu. Na 133 km dlouhém okruhu se 40 % podílem dálnice jsme při zatížení asi 200 kg dosáhli průměru 92,4 km/h a spotřeby 5,8 l/100 km. Celková spotřeba včetně pražského provozu sotva překročila 6,5 litru a podle EU 93/116 by měla být o 2,2 litru nižší než u stejně výkonného zážehového motoru 1,6. Opět asi s 200 kg „na palubě“ jsme naměřili zrychleni Z 0 na 100 km/h za 12,7s.

Přehledná přístrojová deska je čalouněná, řadicí páka uvolňuje prostor před středním sedadlem.

      Poměrně vysoká podlaha, pod níž je místo na alternativní tlakové nádoby pro metan, zaručuje lepší výhled a usnadňuje nasedání i vystupování z výše umístěných sedadel. Přitom má Multipla nečekanou boční i směrovou stabilitu, jistě také díky velkému rozchodu a rozvoru i účinným stabilizátorům. Výhled z vozu všemi směry je velmi dobrý a jeho kompaktní délka je výhodná v městském provozu nebo při parkování. Noční jízda je požitkem díky neobvykle vysoko umístěným znamenitým dálkovým světlometům. Variabilitu vnitřního prostoru oceníte při rodinných výletech, dovolených nebo sportování. Škoda jen, že soukromí zavazadlového prostoru není v ceně vozu a za jeho kryt (spolu s kempingovou 12V zásuvkou) musíte zaplatit navíc 3000 Kč.

      Náš trh je zatím příliš konzervativní, o čemž svědčí např. jen desetina podílu prodeje kompaktních MPV proti ostatním osobním vozům a kombi v porovnání se západní Evropou. Přesto věřím, že Multipla si neobvyklosti svého účelného uspořádání i designu získá své zákazníky. Uvědomil jsem si totiž při jejím denním používání, že Multipla je mezi ostatními vozy jakási osobnost, která má své nepřehlédnutelné ´charisma´.

Vzadu je dobře přístupný zavazadlový prostor se základním objemem 430 l, který však bez příplatku nemá žádný kryt. Všechna tři zadní sedadla lze snadno vyjmout, čímž vznikne objem až 1300 litrů. Také z obou opěradel postranních zadních sedadel lze vytvořit stolky.

Fiat Multipla 1,9 JTD - Stručné technické údaje

      Šestimístný kompaktní MPV s motorem vpředu napříč.

      Motor - Kapalinou chlazený řadový čtyřválec s chlazeným přeplňováním a dvouventilovým rozvodem OHC (ozubený řemen); vysokotlaké přímé vstřikování common-rail, turbodmychadlo Garrett s variabilní geometrií turbínových lopatek; litinový blok a hlava z lehké slitiny; 1910ccm (f 82x90,4 mm), 18,45:1, 77 kW/4000 a 200N.m/1500 až 3500 ot./min.

      Převodné ústrojí - suchá jednokotoučová spojka, f 230 mm s dvouhmotovým tlumičem;   přímo

řazená pětistupňová převodovka ovládaná dvěma lanovody (3,909 - 2,238 - 1,444 - 1,029 - 0,816 - Z 3,909; stálý převod 3,80.

      Podvozek - vpředu náprava McPherson, vzadu vlečená ramena; diagonálně dvouokruhové hydraulické brzdy, vpředu ventilované kotouče f 284 mm, vzadu bubny f 228x38 mm s tlakovým omezovačem, standardně čtyřkanálový ABS; hřebenové řízení s posilovačem, 2,78 otáčky volantu v rozmezí rejdů; pneumatiky 185/60 R15, náhradní kolo 125/80 R15 (pro nouzové dojetí, max 80km/h).