ČLÁNKY
  Fiat Marea Weekend 2.0 20V Užitečný elegán  

Článek je převzat z časopisu Automobil Revue 2/01, autor Ing. Otakar Gregora.

      Od konce roku 1996 je největším ´klasickým´ cestovním vozem značky Fiat sedan střední třídy Marea, od něhož je odvozeno kombi Weekend (to je dokonce o něco delší než velkoprostorový Ulysse). Tuto typovou řadu, jež nahradila Tempru a završila tehdejší generační obměnu vozů Fiat, jsme podrobně popsali v AR 9/96 a 4/97. Při dnešním tempu vývoje a rostoucí konkurenci jsou čtyři roky dost dlouhá doba, a tak se loni Marea podrobila inovaci, která se dotkla zejména motorů. Jejích paletu doplnily dva nové ´turbodiesely´ commnon rail, ale modernizací neunikly ani zážehově motory. Nedávno jsme testovali nejvýkonnější z nich, dvoulitrový pětiválec.

Fiat Marea Weekend 2,0 20V

      Stále přitažlivý

      Ačkoli se inovace téměř nedotkla vnějšku ka- roserie, Weekend díky jejím ušlechtilým liniím a vyváženým proporcím dodnes patří k nejelegantnějším kombi nejen své třídy. Aniž by byl vzhledově jakkoli handicapován proti ´klasickým´ sedanům, zachovává si nadále vlastnosti zvláště ceněné u kombi - dobře využitý obestavěný prostor a snadno přístupný interiér. Tak jako většina moderních vozů této značky má nejen nadprůměrně velký úhel otevírání širokých bočních dveří, ale i výklopnou zadní stěnu, která po zvednutí neohrožuje hlavy osob manipulujících se zavazadly. Nadále je jeho zvláštností část zadního nárazníku sklopná do úrovně podlahy zavazadlového prostoru, jíž nejen prodlužuje asi o 250 mm, ale může přebírat i část jejího zatížení.

Několik let nezměný design karoserie neztratil nic na přitažlivosti a stále řadí
Mareu Weekend k nejelegantnějším kombi. Hladké plochy s oblými prechody a značně skloněné čelní sklo se podílejí na dobré aerodynamice.

      Pohodlný interiér vozu budí dojem větší pro- stornosti než prokázala měření jeho rozměrů, odpovidajích ovšem standardu této třídy. V prostoru předních sedadel je šířka ve výši loktů/ramen 1470/1410 mm a výška stropu nad seřiditelným sedákem řidiče 970 až 1000 mm. V obdobných místech nad zadními sedadly jsme změřili 1430/1360 mm, resp. 1010 mm. Pro nohy není sice vzadu nadbytek místa, ale nejmenší mezera 130 mm za předními sedadly se při jejich nastavení pro průměrně vzrostlé osoby zvětší na 210 mm. Jak se sluší na kombi, má Weekend objemný zavazadlový prostor,   v základním

V interiéru se dotkla inovace nejvýrazněji přístrojové desky. Rychloměr, otáčkoměr a další dva přístroje ve stíněném výklenku před svisle seřiditelným volantem mají nyní klasické nepřekrývající se kruhové číselníky. Takřka beze změny jsou vejčitý tvar i výbava středového panelu

uspořádání 960 mm dlouhý, až 1220 mm široký a pod skládacím krytem 460 mm vysoký, který se sklopením zadních sedadel značně zvětší.

      Inovaci se podrobily i detaily interiéru. Přístrojový panel je přehlednějši, v bohaté výbavě najdeme mj. centrální zamykání, imobilizér, dva airbagy, elektrické ovládání skel dveří i zpětných zrcátek či klimatizaci.

      Větší výkon

      Špičkové kombi řady Marea má pod kapotou osvědčený pětiválec se čtyřventilovým rozvodem. Tak jako celý vůz se podrobil dalšímu vývoji, který přinesl nejen o 5 kW větší výkon, vrcholící při otáčkách o 400/min vyšších, ale zejména příznivější průběh točivého momentu, dosahujícího nezměněného maxima při otáčkách o 750 /min nižších. S charakteristikou motoru je dobře sladěno odstupňováni přesně se řadicí převodovky. Až na optimalizaci nastaveni podvozku byla bez velkých změn převzata konstrukce náprav, odpružení, brzdové soustavy i řízení. Proto si Weekend zachovává jízdní vlastnosti charakterizované lehkou nedotáčivostí, dobrou směrovou stabilitou a díky aerodynamice karoserie i malou citlivostí na boční vítr. Přesným řízením se snadno ovládá, čtyři kotoučově brzdy účinně a bez známek slábnuti krotí jeho temperament. Ten jsme si ověřili obvyklým měřením, které prokázalo (s přihlédnutím k vlastnostem zimních pneumatik, poněkud handicapovaných na suché vozovce) reálnost údajů výrobce. Totéž platí o spotřebě paliva, ovlivněné samozřejmě vysokou průměrnou rychlostí na zkušební trati.

Interiér je snadno přistupný bočními dveřmi, otevírajícími se, jak je u Fiatu obvyklé, o nadprůměrný úhel téměř 70°. Také manipulace s obsahem zavazadlového prostoru nečiní potíže, neboť po zvednutí zadní výklopné stěny je její dolní okraj u nezatíženého vozu 1860 mm nad zemí.

      Fiat Marea Weekend nesporně patří k nejatraktivnějším vozům svého druhu, a v nejvýkonnější verzi nabízí nejen velmi dobré užitné vlastnosti, komfort a bezpečnost, ale také dynamičnost, která uspokojí i milovníky sportovní jízdy. Jeho užitná hodnota je pak výsledkem srovnáni těchto vlastnosti a ceny 669 900 korun.

Fiat Marea Weekend 2,0 20V - Základní technické údaje

      Pětimístné osobní kombi s motorem vpedu a pohonem předních kol.

      MOTOR - kapalinou chlazený zážehový řadový pětiválec uložený napříč před přední nápravou; 1998 ccm (f 82,0 x 72,65 mm), 10:1 113kW/6500 ot/min, 186 N.m/3750 ot/min; blok motoru litinový, hlava válců z hliníkové slitiny; šestkrát uložený klikový hřídel; 2 x OHC, vačkové hřídele poháněné ozubeným řemenem, ventily do V/47° (v každém válci dva sací a dva výfukové) ovládané hrníčkovými zdvihátky; elektronické vstřikování paliva Bosch Motronic M2 10.4 řízené společně s bezdotakovým zapalováním bez rozdělovače; trojčinný katalyzátor výfuku se sondou lambda; Chlazení elektrickým větrákem;   alternátor 14 V - 100 A, akumulátor 12 V - 50 A.h.

      Převodné ústrojí - jednokotoučová suchá spojka; plně synchronizovaná pětistupňová převodovka (3,545 - 2,238 - 1,520 - - 1,156 - 0,946 - Z 3,909); stálý převod 3,563.

      Podvozek - bezrámová konstrukce s předním a zadním pomocným rámem a všemi koly nezávisle zavěšenými; přední náprava s dolními trojúhelníkovými příčnými rameny a vzpěrami McPherson,   zadní náprava s jednoduchými podélnými

vlečenými rameny; pérování vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči a příčnými zkrutnými stabilizátory; provozní brzdy kapalinové dvouokruhové s posilovačem a ABS, přední s dutými kotouči f 284 mm, zadní s plnými kotouči f 240 mm; parkovací brzda mechanická na zadní kola; hřebenové řízení s posilovačem, volant f 380 mm, 2,9 otáčky mezi krajními rejdy; kola z hliníkové slitiny s ráfky 6J x 15, pneumatiky Continental Conti Winter Contact 185/65 R15.

      Karoserie - samonosná ocelová; čtyřdveřové osobní kombi s výklopnou zadní stěnou a variabilním interiérem.

      Rozměry a hmotnosti - rozvor náprav 2540 mm, rozchod kol vpředu/vzadu 1475/1430 mm; délka 4487 mm, šířka 1741 mm, výška 1505 mm, světlá výška 120 mm; pohotovostní/užitečná hmotnost 1350/580 kg; objem zavazadlového prostoru 500 až 1540 l; objem palivové nádrže 63 l.

      Provozní vlastnosti - největší rychlost 208 km/h; zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,2 s; spotřeba paliva EU 93/116 14,3/7,4/9,9 l/100 km; vnější obrysový průměr zatáčení 11,1 m.

Pohodlná anatomická přední sedadla podepírají tělo ve velké ploše a stabilizují je í v příšném směru. Řidič může dvěma tlačítky na straně dveří elektricky nastavovat svislou polohu sedáku a měnit tvar bederního polštáře.

Dvoulitrový pětiválec pod úhledným plastovým krytem získal dalším vývojem nejen několik kilowattů navíc, ale zejména príznivější průběh točivého momentu.

Přístup k objemnému zavazadlovému prostoru lze po zvednutí výklopné zadní stěny ještě zlepšit sklopením střední horní části nárazníku do úrovně podlahy, u nezatíženého vozu jen 530 mm nad zemí.


Článek je převzat z časopisu Automobil Revue

Zadní sedadla mají náznakově anatomicky tvarovaná vnější místa oddělená sklopnou střední loketní opěrou. Výsuvné opěrky hlav i sanmonavíjecí pásy jsou připraveny pro plné obsazení třemi osobami.

Po sklopení dělených zadních sedáků a opěradel, nevyžadujícím demontáž opěrek hlav, se ložná délka zavazadlového prostoru zvětší z 960 na 1670 mm.

Výsledky dynamických měření