ČLÁNKY
  Nejrychlejší FIAT  

Článek je převzat z časopisu Automobil 1/97, autor Ing. Otakar Gregora.

      V roce 1993 oživil Fiat tradici výroby sportovních automobilů elegantním a temperamentním kupé, na jehož vývoji a výrobě se podílí proslulá karosářská firma Pininfarina. Alternativně je nabídl se dvěma motory, šestnáctiventilovými "dvoulitry" výkonů 102 kW v atmosférické verzi, resp. 140 kW s přeplňováním. Po necelých třech letech byl tento atraktivní vůz podroben inovaci a poprvé se představil veřejnosti loni v říjnu (1996) na pařížském Mondialu. Krátce po světové výstavní premiéře jsme se s ním seznámili "živě" na silnicích v okolí Turína.

Fiat Coupé pro modelový rok 1997 se liší od svého předchůdce jen malými změnami interiéru - nejnápadnější je horizontálně žebrovaná maska chladiče a třetí brzdová svítilna u dolního okraje zadního okna

      Na první pohled se nový Fiat Coupé příliš neliší od svého předchůdce, poněvadž "facelifting' zasáhl jen detaily - ostatně víc ani neby1o třeba. Maska chladiče je horizontálně žebrovaná, pod zadním oknem přibyla třetí brzdová svítilna, jednotlivé typy odlišuje označení na černých sloupcĺch karoserie za dveřmi a nejvýkonnější má hezká hliníková kola.

K drobným změnám interiéru, zdůrazňujícím jeho luxusní charakter, patří mj. nová středová konzola, objemnější kapsy ve dveřích a kapsa na opěradle sedadla spolujezdce.

      Změny v interiéru, zčásti rovněž nenápadné či dokonce neviditelné, zdůrazňují charakter vozu a zvyšují komfort. Přepracované výplně dveří navazují na přístrojovou desku vybavenou novými analogovými hodinami, zlepšilo se i seřizování vnějších zpětných zrcátek, ve dveřích jsou větší odkládací kapsy a další na zadní straně opěradla předního spolujezdce. Ventilační a topná soustava základního typu má větší výměník tepla a průtok vzduchu zvýšený až o 35%‚ klimatizační soustava obou výkonnějších typu má novou samočinnou regulaci teploty i množství dopravovaného vzduchu. Standardní výbava všech typů obsahuje mj. airbag ve volantu, imobilizér, napínače bezpečnostních pásů, elektricky seřizovaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání a elektricky ovládaná spouštěcí skla dveří. Oba výkonnější mají navíc např. klimatizační soustavu se samočinnou regulaci a pylovým filtrem, stírač a ostřikovač zadního okna či kůží potažený volant a rukojeť řadicí páky. Pro všechny typy se nabízí za příplatek rádio se šesti reproduktory, koženě čälounění, ostřikovače světlometů, elektricky posuvný díl střechy, vyhřívaná přední sedadla, airbag pro spolujezdce aj. Nejvýznamnější výsledek inovace je skryt pod kapotou, neboť se zcela změnila paleta motorů. Dva se již osvědčily v jiných typech této značky a pro kupé byly převzaty takřka beze změn. Jsou to čtyřválec z Barchetty (1747 cm3, 96 kW/6300 ot./min, 164 N.m/4300 ot./min), resp. pětiválec z typů Bravo/Brava (1998 cm3, 108 kW/6100 ot./min, 186 N.m/4500 ot./min), oba nepřeplňované a se čtyřventilovými rozvody 2x OHC. Jimi vybavená kupé dosahují největších rychlostí 205, resp. 212 km/h a zrychlují z O na 100 km/h za 9,2, resp. 8,6 s.

Nejvýkonnější typ má pod kapotou přeplňovaný zážehový pětiválec, díky němuž je nejrychlejším sériovým vozem této značky v celé její historii.

      Zcela nový motor má Coupé 2.0 20v Turbo, které je nejvýkonnějším a nejrychlejším sériově vyráběným vozem v celé historii automobilky Fiat. Konstrukčně je odvozen od nepřeplňovaného pětiválce a má i stejný objem, přeplňováním se však jeho výkon zvýšil asi o

polovinu a o 66% větší točivý moment vrcholí při otáčkách o 2000 min-1 nižších. Těžištěm vývoje tohoto motoru bylo využití všech předností přeplňování a co největší potlačení jeho slabin, zejména tzv. turboefektu, tedy zpožděné reakce na prudké přidání plynu vlivem setrvačných hmot turbodmychadla. Při jeho vývoji spolupracovali konstruktéři Fiatu se specialisty firmy Garrett, která je také vyrábí. Velmi malá a kompaktní jednotka dodává motoru až 700 kg vzduchu za hodinu, bleskurychle se roztáčí z 20 000 min-1 při volnoběhu na maximum 150 000 min-1 a na její vysoké účinnosti se podílí i snížení protitlaku ve výfukovém potrubí.

      Značného zvýšení výkonu motoru a příznivého průběhu točivého momentu se ovšem nedosáhlo jen přeplňováním. Od nepřeplňované verze se liší motormanagementem, časováním rozvodu, tvarem pístů, sacím i výfukovým potrubím a mnoha detailními změnami v konstrukci i materiálu různých dílů. Nejnovější elektronická jednotka Bosch Motronic s přímým měřením průtoku vzduchu řídí nejen postupné vstřikování paliva, bezdotykové zapalování se samostatnými cívkami pro všechny válce přímo u svíček, časování sacích ventilů a plnicí tlak turbodmychadla, ale i chladicí soustavu a kompresor klimatizační soustavy. Zvláštností této vyspělé řidicí soustavy je, že rozeznává, který stupeň převodovky je zařazen a při prvním a druhém omezuje plnicí tlak turbodmychadla tak, aby se zamezilo přílišnému prokluzu kol při akceleraci. Požadavek vysoké spolehlivosti mechanicky i tepelně velmi zatíženého motoru si vyžádal také změnu materiálu jeho nejexponovanějších dílů. Tak např. sací ventily jsou z korozivzdorné oceli, duté výfukové jsou chlazeny sodíkem, sběrné výfukové potrubí je z litiny s vysokým obsahem niklu, zesíleny byly čepy klikového hřídele, ojnice aj. Přepracována byla i chladicí soustava a v mazací soustavě byl výměník tepla voda/olej nahrazen chladičem vzduch/olej.

´Rentgenová´ kresba odhaluje útroby přeplňovaného pětiválce, zejména konstrukci a uspořádání s variabilním časováním sacích ventilů. Na rozdíl od dřívějšího čtyřválce má tento motor jen jeden vyvažovací hřídel, poháněný klikovým hřídelem stejnými otáčkami ale v opačném smyslu. Vlevo je chladič oleje, vpravo chladič stlačeného vzduchu.

      Podstatné zvýšení výkonu motoru a jeho charakteristika si vyžádaly i změnu odstupňování převodovky, detailním úpravám se podrobil i podvozek, zejména brzdová soustava s většími předními kotouči.

      Fiat Coupé 2.0 20v Turbo je obdařen vším, co se očekává od skutečného sportovního vozu. Impozantní temperament, který jsme vychutnali při zkušební jízdě (zřejmá ochota akcelerovat i z dosažené rychlosti na dálnici přes 220 km/h opravňuje věřit údajům výrobce), má bezpečnou protiváhu ve velmi dobrých jízdních vlastnostech a výkonných brzdách. Zájemce o tento přitažlivý vůz jistě potěší, že za požitek z rychlé jízdy nezaplatí nepřiměřeným zvýšením spotřeby paliva.

Fiat Coupé

Fiat Coupé 2,0 20v - Základní technické údaje

      Čtyřmístné sportovní kupé s motorem vpředu a pohonem předních kol.

      MOTOR - kapalinou chlazený zážehový řadový pětiválec uložený napříč před přední nápravou; 1998 cm3 (82,00 X 75,65 mm), 8,5:1; 162 kW/5750 ot./min, 310 N.m/2500 ot./min, blok motoru litinový, hlava válců z hliníkové slitiny; šestkrát uložený klikový hřídel, jeden protiběžný vyvažovací hřídel; 2x OHC, vačkové hřídele poháněné ozubeným řemenem, variabilní časováni sacích ventilů natáčením jejich vačkového hřídele; ventily do V/47° (v každém válci dva sací a dva výfukové) ovládané hrníčkovými zdvihátky; přeplňování výfukovým turbodmychadlem Garrett s chladičem stlačeného vzduchu; elektronická regulace plnicího tlaku, největší přetlak 120 kPa; elektronické postupné vstřikováni paliva Bosch M2.10.4 řízeně společně s bezdotykovým zapalováním bez rozdělovače; čidla klepání; třícestný katalyzátor výfukových plynů se sondou lambda; chladicí soustava s elektrickým větrákem; tlakové oběžné mazání s plnoprůtokovým čističem a chladičem oleje; alternátor 14 V - 100 A, akumulátor 12 V - 50 A.h; palivo bezolovnatý benzin o.č. 95 (VM).

      Převodné ústrojí - jednokotoučová suchá spojka (235 x 54 mm) s talířovou pružinou, kapalinové ovládání; plně synchronizovaná pětistupňová převodovka (3,800 - 2,235 - 1,520 - 1,156 - 0,914 - Z 3,545); stálý převod 3,111, diferenciál s viskózní spojkou.

      Podvozek - bezrámová konstrukce se všemi koly nezávisle zavěšenými; přední náprava s rozvidlenými spodními příčnými rameny a vzpěrami McPherson, zadní náprava kliková s vlečnými rameny; pérováni vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči a příčnými zkrutnými stabilizátory; provozní brzdy kapalinové dvouokruhové se dvěma podtlakovými posilovači a ABS; přední brzdy s dutými kotouči o průměru 305 mm, zadní brzdy s plnými kotouči s průměrem 240 mm; parkovací brzda mechanická na zadní kola; hřebenové řízení s posilovačem, 2,3 otáček volantu mezi krajními rejdy; kola z hliníkové slitiny s ráfky 7J x 16, pneumatiky 205/50 R 16; nouzové náhradní kolo s pneumatikou T 125/80 R 16.

      Karoserie - samonosná ocelová; dvoudveřové kupé se splývající zádí.

      Rozměry a hmotnosti - rozvor náprav 2540 mm, rozchod kol vpředu/vzadu 1491/1468 mm; délka 4250 mm, šířka 1768 mm, výška 1340 mm; světlá výška 150 mm; pohotovostní/užitečná hmotnost 1310/410 kg; objem zavazadlového prostoru (VDA) 0,295 m3 objem palivové nádrže 63 I.

      Provozní vlastnosti - největší rychlost 250 km/h; rychlost na IV./V. stupeň při 1000 ot./min. 31,3/39,6 km/h; zrychlení z O na 100 km/h za 6,5 s, z O na 1000 m za 26,3 s; spotřeba paliva EHK (město, 90/120 km/h) 11,7/6,7/8,5 l/100 km; stoupavost 44%: vnější obrysový průměr zatáčení 11,9 m.