ČLÁNKY
  Evergreen
Fiat Brava JTD 105
 

Článek je převzat z časopisu Automobil Revue 5/01, autor Ing. Tom Hyan.

      Dvojčata Fiat Bravo a Brava se i půl desetiletí po udělení prestižního titulu Vůz roku 1996 těší velké oblibě na evropském trhu. Jejich nadčasový vzhled, velmi dobré jízdní vlastnosti a v neposlední řadě přízni- vá cena jsou důvody přetrvávajícího zájmu.

Fiat Brava 105 JTD
Fiat Brava 105 JTD

      V modelovém roce 1999 se představila přepracovaná řada Bravo/Brava druhé generace, která přinesla neméně než 1700 nových dílů. Automobilů první generace se prodalo přes 760 tisíc. Přestože třídveřové Bravo a pětidveřová Brava byly takto výrazně upraveny, zachovaly si typický design a oso- bitost: originální a sportovní pro Bravo, elegantní a prostornou pro Bravu. Největší změnou úspěšné série modelů (v Itálii tvoří téměř čtvrtinu prodejů nižší střední třídy) byly nové motory 1,2 16v/60 kW (nahradil 1,4 12v/59 kW) a vzně- tový 1,9 JTD/77 kW, poprvé v auto- mobilu značky Fiat s vysokotlakým vstřikováním paliva JTD (common rail), které se už předtím osvědčilo v ´naftových´ verzích Alfa Romeo 156/166 a Lancia k. Na snímcích představujeme Bravu JTD 105 ELX, nejdražší typ na českém trhu, přesto však za velmi příznivou cenu 499,9 tisíce Kč. Nabídka Bravy totiž začíná už od 359,9 tisíce Kč (motor 1,2 16v).

Fiat Brava 105 JTD

      Zvnějšku druhou generaci Bravy odlišuje mřížka přídě s chromovanými prvky, vnější zpětná zrcátka jsou nyní v barvě vozu a kryty kol mají nový design. Změnila se paleta barev exteriéru i interiéru, také přístrojová deska je modernizována s novým vzhledem autoradia se čtyřmi reproduktory, novou grafikou kontrolních přístrojů kruhového tvaru, odlišnými ventilačními otvory a ovládacími tlačítky elektrického posuvu okenních skel. Linie karoserie zůstala i nadále originální a nedoznala výjimečných změn, nová jsou sedmipaprsková litá kola pro Bravu.

Fiat Brava 105 JTD

      Pro zlepšení barevných kombinací interiéru je příznačný originální chromatický účinek, dosažený rozložením tmavých barev směrem dolů a světlých směrem nahoru; palubní deska, středová konzola a koberce mají antracitovou barvu; potahy sloupků, strop, sluneční clony a stropní svítidla jsou ve světlé šedi, díky níž je interiér nejen světlejší, ale také elegantní. Brava je k dispozici s dvojicí čelních airbagů (druhý u nás za příplatek), případně bočními airbagy v opěradlech předních sedadel; v nejvyšší výbavě ELX nechybějí protiblokovací zařízeni ABS, zabudované autoradio, centrální zamykání s imobilizérem (dálkové za příplatek), litá čtrnáctipalcová kola, výšková nastavení volantu a sedadla řidiče, elektrické ovládání předních okenních skel (vzadu za příplatek) a vnějších zrcátek, mlhovky, posilovač řízeni atd. Připlácí se za klimatizaci, ostřikovače světlometů, vyhřívání předních sedadel, přehrávač CD, přípravu pro mobilní telefon GSM, kožený interiér, elektrické střešní okno, metalický lak atd. Brava JTD 105 má příjemné jízdní vlastnosti a prostorný interiér s vnitřní šířkou ve výšce ramen vpředu/vzadu 1438/1442 mm, délkou prostoru pro nohy 1135/620 mm a výškou stropu nad sedadly 991/966 mm. Objem zavazadlového prostoru 380 l lze zvětšit sklopením děleného opěradla zadních sedadel až na 1165 l.

Fiat Brava 105 JTD

      Motor 1.9 JTD s přímým vstřikováním paliva common rail vykazuje ve srovnání s předkomůrkovým typem spotřebu nižší o 15 % a rychlejší reakci na sešlápnutí plynového pedálu, takže uděluje Bravě obdivuhodnou dynamiku jako například zrychlení na ´sto´ za 10,6 s. Palivo v nádrži ubývá velmi pomalu, bez problémů lze jezdit za pět litrů na 100 km. Vzhledem k provozním vlastnostem, stylu a ceně je Fiat Brava jednou z nejlepších nabídek v nižší střední třídě.                                        Foto Jiří Maršíček

Článek je převzat z časopisu Automobil Revue

Fiat Brava JTD 105 - Stručné technické údaje

      Poháněcí soustava - vznětový čtyřválcový motor Fiat s přeplňováním výfukovým turbodmycha- dlem Garrett T15 a chladičem vzduchu, uložený vpředu napříč; dvouventilový rozvod OHC (ozubený řemen); 1910 ccm (f 82 x 90,4 mm), 18,45:1, 77 kW/4000 ot/min, 200 N.m/1500 ot/min, elektronické přímé vstřikování paliva common rail; pětistupňová převo- dovka s přímým řazením (3,91 - 2,24 -1‚44 - 1,03 - 0,77 - Z 3,41); pohon předních kol, stálý převod 3,05.

      Podvozek - bezrámová konstrukce; všechna kola nezávisle zavěšena, vpředu na příčných ramenech a vzpěrách McPherson, vzadu vlečená ramena uložená v samostatné nápravnici; pérování vinutými pružinami a teleskopickými  tlumiči,   příčné  zkrutné  stabilizátory;

hřebenové řízení s posilovačem; kotoučové brzdy vpředu f 257 mm s vnitřním chlazením, vzadu bubno- vé f 203 mm, ABS; pneumatiky 185/60 R 14.

      Rozměry a hmotnosti - rozvor náprav 2540 mm, rozchod kol vpředu/vzadu 1451/1453 mm; d/š/v 4187/1741/1416 mm; pohotovostní/celková hmotnost 1195/1735 kg; objem zavazadlového prostoru 380/1185 l; objem palivově nádrže 60 l.

      Provozní vlastnosti (údaje výrobce) - největší rychlost 185 km/h; zrychlení z O na 100 km/h za 10,6s; spotřeba paliva EU 7,3/4,5/5,5 l/100 km.