ČLÁNKY
  Turínské ´antiturbo´  

Článek je převzat z časopisu Automobil č. 7/84.

Fiat Argenta VX
Fiat Argenta VX je nejvýkonnější sériový vůz turínské automobilky. Klasický čtyřdveřový sedan se stupňovitou zádí a pohonem zadních kol má karosérii shodnou s ostatními typy této řady, pod kapotou je však motor přeplňovaný Rootsovým dmychadlem.

      V roce 1978, po skončení výroby velkého Fiatu 130 s šestiválcovým V-motorem, se stal ´vlajkovou lodí´ turínské automobilky Fiat 132, po inovaci v roce 1982 přejmenovaný na Argentu. Až do letošního března se tento veskrze klasický čtyřdveřový sedan se stupňovitou zádí nabízel se zážehovými motory 2xOHC objemů 1585 ccm a 1995 ccm, jakož i se vznětovým čtyřválcem OHC objemu 2445 ccm v nepřeplňované i přeplňované verzi. Pro Ženevský autosalón si však Fiat připravil světovou výstavní premiéru špičkového typu této řady i celého svého výrobního programu - vozu Fiat Argenta VX. Písmeny VX je v jeho typovém označení zakódováno plnění motoru přetlakem, pro něž se u většiny jiných vozů s přeplňovanými motory vžilo atraktivní slovo Turbo, někdy nahrazované jen písmenem T. Není to však jen formální rozdíl.

      Rozvoj přeplňovaných motorů v sériových cestovních vozech není motivován jen potřebou zvýšit jejich výkon, ale zejména přispět ke zvýšení celkové účinnosti a tím i snížení měrně spotřeby paliva. Z tohoto hlediska se jako nejvýhodnější ukázalo přeplňováni turbodmychadly; poháněly je výfukové plyny a využívala se tak i část jejich jinak ztracené energie. Přesto, že se touto cestou dala většina výrobců o vozů ´turbo' stále přibývá, hledají se i jiná technická řešení. Výfuková turbodmychadla mají totiž vedle řady předností i jednu kombinovanou slabinu - totiž malou účinnost v oblasti nižších otáček a k tomu zpožděnou reakci na přidání plynu, pro níž se vžilo označení ´turboefekt'. Teprve v poslední době se podařilo různými konstrukčními opatřeními (např. regulačními soustavami na straně turbíny, popř. i dmychadla, nebo použitím dvou menších turbodmychadel místo jednoho většího) tento nedostatek výrazněji potlačit. Nicméně se už objevily i jiné způsoby přeplňování, k nimž patří nejen originální dmychadlo Comprex švýcarské firmy Brown Baven, ale i starý známý ´kompresor' Roots s mechanickým pohonem. A právě pro něj se rozhodl koncern Fiat, neboť láká svou schopností okamžité reakce na přidání plynu, poněvadž i při nízkých  otáčkách  dodává dosta-

Fiat Argenta VX

tečný tlak. Jeho výkonnost totiž závisí takřka výhradně na velikosti pracovního prostoru, resp. na jeho změnách v průběhu jednoho pracovního cyklu. A tak se zásluhou Fiata dočkalo Rootsovo dmychadlo renesance i v konstrukci automobilu. Současně byl také princip tohoto způsobu přeplňování, využivající opakovaných změn objemu,  vyjádřen  přiléhavě  i for-

Fiat Argenta VX

málně a, jako protiklad k výrazu "turbo' pro přeplňování turbodmychadlem, byl označen Volumex - odtud tedy písmena VX v typovém označení nového vozu řady Argenta. Dříve však, než Fiat představil svůj prestižni vůz, vyzkoušel dobře tento způsob přeplňování na jiných typech. Kromě malé série Fiat 131 Supermirafiori 2000 TC Compressore, vyráběné od června 1981 do poloviny loňského roku, to byly zejména vozy Lancia Trevi, Coupé a HPE, jejichž konstrukčně shodné dvoulitrové motory byly vybaveny dmychadlem Volumex. To ovšem získalo nejtěžší absolutorium ve vítězném voze loňského mistrovství světa v automobilových soutěžích - Lancia Rally.

      Hnací jednotkou dnes nejvýkonnějšího sériového vozu značky Fiat je osvědčený řadový čtyřválec s rozvodem 2xOHC, v nepřeplňované karburátorové nebo vstřikové verzi a se zdvihovými objemy 1585 ccm a 1995 ccm, používaný v typových řadách Ritmo, Regata, Argenta, jakož i ve vozech Lancia a sportovně laděných X1/9 či Sport Spider, jejichž výrobu převzaly karosárny Bertone a Pininfarina. Dmychadlo typu Roots, umístěné na jeho levé straně, pohání ozubený řemen od klikového hřídele v poměru 1,32:1. Dmychadlo je zařazeno do plnicího traktu až za karburátor, což má dvě přednosti: jednak nemusí být karburátor speciálně utěsněn, jednak dmychadlo podporuje promísení směsi paliva se vzduchem před vstupem do motoru. Přeplňování si samozřejmě vynutilo řadu dalších konstrukčních změn motoru, jako např. snížení kompresního poměru z 9,0:1 na 7,5:1, změnu charakteristiky podtlakové regulace zapalování, také písty i spalovací prostory mají jiný tvar a výfukové ventily jsou chlazeny sodíkem. K dalším odchylkám od nepřeplňované verze patři mj. nové těsnění pod hlavou z materiálu Astadur nebo pneumaticky ovládané zařízení v ´sacím´ potrubí, které při plném zatížení motoru uzavírá proudění chladicí kapaliny v blízkosti potrubí a tím brání jeho nadměrnému ohřevu. Přeplňováním se zvýšil výkon motoru Argenta VX proti atmosféricky plněnému karburátorovému motoru Argenta 2000 o téměř 17 kW a točivý moment je o 39 N.m větší, přičemž tohoto vrcholu dosahuje při otáčkách o 700/min nižších.

Schematické znázornění činnosti dmychadla Roots, zařazeného mezi karburátorem a motorem. Jeho pracovní prostory (vpravo sací, vlevo výtlačný) jsou vymezeny skříni a dvěma protiběžnými rotory

      Zvýšení výkonu motoru i zlepšení dynamických vlastností vozu si vyžádalo také změny převodného ústrojí i podvozkových skupin. Spojka má větší plochu obložení, převodovka je výhradně pětistupňová a stálý převod je těžší - 3,417:1 místo 3,727:1, tedy stejný jako pro typ s nepřeplňovaným motorem a samočinnou převodovkou.  Tlumiče  pérování  obou  náprav  jsou  s

plynovou náplní a poněkud byla změněna i geometrie předních kol. Argenta VX má na všech kolech kotoučové brzdy s celkovou činnou plochou 2180 cm2.

      Rozsah standardní výstroje nového typu je stejný jako u dosud nejluxusnějších modelů této řady. Zatímco novinka je určena výhradně pro export, má být ještě letos uveden na domácí, italský trh technicky shodný, avšak ještě lépe vybavený model označený Argenta SX. Fiat Argenta VX, dnes jediný sériový vůz této značky s přeplňovaným zážehovým motorem, je určen především zájemcům o mimořádně temperamentní, pohodlné cestovní vozy. Těmto požadavkům vyhovuje jak největší rychlostí 185 km/h, tak zrychlením z 0 na 100 km/h, k němuž potřebuje méně než 10 sekund. Ačkoli tento vůz patří k horní hranici vyšší střední třídy, není příliš ´žíznivý´, i když je dnes na trhu již dost jeho stejně výkonných, ale úspornějších konkurentů. Přesto však lze průměrnou spotřebu 8,65 l/100 km ve smíšeném mimoměstském provozu (50%/50% jízdy rychlostí 90/120 km/h podle metodiky EHK) považovat za přijatelnou. Podíl na tam má ovšem také V. rychlostní stupeň, jehož funkci vestavěného rychloběhu potvrzuje i to, že na něj vůz nedosáhne největší rychlosti. Jen spotřeba v městském provozu je trochu vysoká - to je snad jediný nepříznivý účinek přeplňování mechanicky poháněným dmychadlem.

Fiat Argenta VX - Základní technické údaje

      Pětimístný cestovní automobil s motorem umístěným podélně vpředu a s poháněnou zadní nápravou.

      MOTOR - typ 132 E 000; čtyřdobý řadový kapalinou chlazený přeplňovaný zážehový čtyřválec s rozvodem 2xOHC; zdvihový objem 1995 ccm (f 84x90 mm), kompresní poměr 7,5:1; největší výkon 99,4 kW/5500 ot./min, největší točivý moment 206 N.m/3000 ot./min; blok motoru litinový, hlava válců z lehké slitiny; pětkrát uložený klikový hřídel; dva vačkové hřídele v hlavě poháněny ozubeným řemenem; ventily ve dvou řadách do V, svírajících s rovinou os válců ůhly 31°45´ (sací) a 33°30´ (výfukové); přeplňování mechanicky poháněným dmychadlem Roots s pracovním objemem 1130 ccm, největší plnicí přetlak 140 kPa, převod mezi klikovým hřídelem a dmychadlem 1,32:1; dvojitý spádový karburátor Weber 34 ADE/250 před dmychadlem; elektronické bezdotykové zapalování; uzavřená chladicí soustava s elektrickým větrákem spínaným termostaticky; tlakově oběžné mazáni s plnoprůtokovým čističem oleje; alternátor 12 V - 55 A (u vozů s klimatizačním zařízením 65 A), akumulátor 12 V - 45 A.h.

      Převodné ústrojí - jednokotoučová suchá spojka s talířovau pružinou, mechanicky ovládaná, f 228,6x155mm; plně synchronizovaná pětistupňová převodovka s řadicí pákou na podlaze (3,615 - 2,043 - 1,363 - 1,000 - 0,838 - Z 3,437); spojovací a kloubový hřídel s jedním pružným a dvěma křížovými klouby; hypoidní stálý převod zadní hnací nápravy 3,417:1.

      Podvozek - bezrámová konstrukce; přední kola nezávisle zavěšena na lichoběžníkové nápravě s trojúhelníkovými horními rameny, jednoduchými dolními rameny a šikmými suvnými vzpěrami; zadní náprava tuhá, zavěšená na dvou podélných a dvou šikmých vzpěrách; pérování vpředu i vzadu vinutými pružinami, uvnitř uloženými teleskopickými tlumiči a plynovou náplní, vpředu příčný zkrutný stabilizátor; provozní brzdy kapalinové dvouokruhové s podtlakovým posilovačem a zátěžovým regulátorem tlaku zadních brzd; vpředu kotoučové f 257 mm, plocha obložení 140 cm2, celková činná plocha kotoučů 1190 cm2, vzadu kotoučové f 227 mm, plocha obložení 140 cm2, celková činná plocho kotoučů 990 cm2; plovoucí třmeny, na přístrojově desce kontrolní svítilna opotřebení obložení; mechanická parkovací brzda na zadní kola; strojní maticové kuličkové řízení s dvoukloubovým hřídelem  volantu a výškově  seřiditel-

SCharakteristika přeplňovaného motoru Fiat Argenta VX: P-výkon, Mt-točivý moment, n-otáčky

ným volantem, celkový převod řízení 18,7:1, 3 otáčky volantu mezi krajními polohami; ocelová kola s ráfky 5 1/2 J X 14 H2, pneumatiky 185/65 HR 14, huštění vpředu/vzadu přetlakem 200/210 kPa.

      Karoserie - samonosná ocelová; čtyřdveřový sedan se stupňovitou zádí.

      Rozměry a hmotnosti - rozvor náprav 2563 mm, rozchod kol vpředu/vzadu 1381/1353 milimetrů; délka 4434 mm, šířka 1655 mm, výška (nezatížený) 1435 mm; světlá výška (zatížený) 125 mm; pohotovostní hmotnost 1190 kg (přední náprava 56,7 %, zadní náprava 43,3 %), užitečná hmotnost 400 kg, celková hmotnost 1590 kg (přední náprava 48,4 %, zadní náprava 51,6 %); hmotnost brzděného přívěsu 1300 kg; objem zavazadlového prostoru 400l; objem palivově nádrže 70 l.

      Provozní vlastnosti - největší rychlost na IV. stupeň 185 km/h, na V. stupeň 175 km/h; zrychlení z 0 no 100 km/h za 9,8 s, 1000 m s pevným startem za 30,8 s; stoupavost 48 %; spotřeba paliva dle EHK (90/120 km/h a město) 7,5/9,8/12,0 l/100 km; palivo benzín Super.

Hlavní vnitřní a vnější rozměry v milimetrech