ČLÁNKY
  Fiat - Multipla  

Článek je převzat z časopisu Automobil č. 7/57, autor Ing. Z. Merhaut

      Udělat z mála mnoho, o to se již lidstvo pokouší po věky ve všech odvětvích své činnosti. Většinou bez úspěchu. Na podobném úkolu ztroskotali nejen středověcí alchymisté, ale i nejeden technik naší doby. Při pohledu na Mutltiplu si uvědomíme, že konstruktér tu stál před problémem, který je neméně obtižný: postavit všestranně užitečný, levný a spolehlivý automobiL pro šest osob, který by měl vnější rozměry, váhu a spotřebu paliva, které dosud charakterisovaly malý dvousedadlový vůz. Á tento těžký problém byl velmi dobře vyřešen.

Fiat 600 Multipla

      Pohotovostní váha Multiply je 700 kg. Celková délka 3535 mm, šířka 1450 mm. To jsou míry, do nichž se některým konstruktérům nepodařilo posadit pohodlně tří osoby. Do Multiply se vejde šest osob, nebo čtyři osoby a náklad či dvě osoby a větší náklad. Navíc se na tomto malém podvozku dnes staví sanitní a dodávkové automobily a valníky. Prostorovým řešením vytvořila tak automobilka Fiat vozidlo, které bude čím dále tím více žádané na přeplněných a úzkých silnicích v Evropě a v hustém městském provozu po celém světé. Lze jím velmi snadno manévrovat v omezeném prostoru a potřebná odstavná   plocha je nepoměrně   menší než u běžných

Pick-up Vignale na podvozku Fiat Multipla určený pro zahradnictví.

automobilů téže nosnosti. Spotřeba paliva je sotva vyšší než u malého osobního vozu a požadavky na jeho kvalitu nejsou náročné. Přitom je Multipla svou koncepcí vozidlo mnoha tváří, které beze změn vyhovuje jak účelům služebním, tak i potřebám rodiny a může tedy být využito plných sedm dní v týdnu. Tajemství úspěchu tohoto prostorového řešení tkví v tom, že Multipla není zmenšenou napodobeninou konvenčních vozů, nýbrž je především podřízena specifickým požadavkům ´malé´ dopravy.

      Konstrukčně je Multipla odvozena od osobního automobilu Fiat 600, který je u nás již dosti dotře znám a toho času již v rukou mnoha řidičů. Má celokovoVou samonosnou karoserii, na rozdíl od typu 600 ´trambusovou´, t. j. s ovládacím ústrojím před přední nápravou. U vozů s motorem uloženým vzadu má toto řešení značnou výhody v tom, že prostor vedle řidiče je volný a proto mohou v malém voze vpředu sedět dvě osoby, ve středním tři. Karoserie je čtyřdveřová, s předními dveřmi otvíranými proti směru jízdy, zadními po směru. Multipla se dodává ve dvou provedeních: čtyř až pětisedadlová a šestisedadlová. V provedení čtyřsedadlovém jsou dvě široké lavice za sebou (na 140 cm široké zadní mohou sedět 3 osoby)   v šestise-

dadlové variantě je vpředu dvoumístná lavice a za ní dvě řady po dvou samostatně skládacích sedadlech. Zadní sedadla obou typů se dají složit tak, že za předními dvěma vznikne velká plocha (1,75 m2) pro zavazadla nebo náklad (350 kg mimo řidiče), jejíž podlaha je rovná a oplechovaná. Protože šestisedadlová Multipla má sedadla samostatná, lze ji též využít jako vozu tří‚ čtyř i pětisedadlového s různě uspořádaným prostorem pro neskladné náklady. Pro pohodlnou jízdu čtyř osob lze také složit prostřední dvě sedadla, čímž se uvolní prostor před zadními. Multipla čtyřsedadlová je uspořádána tak, že sedadla se mohou složit též čalouněním navrch, takže tvoří rovné a pohodlné lůžko.

      Četné možnosti využití vnitřního prostoru jsou důkazem toho, že Multipla byla konstruována především z hlediska praktického, kterému byla podřízena všechna hlediska ostatní. Lze si sotva představit lépe využitý vnitřní prostor než u tohoto vozu. Porovnání s rozměry některých vozíků je velmi poučné, zvláště uvážíme-li že Multipla je vybavena čtyřválcovým motorem malých rozměrů, avšak ortodoxní konstrukce.

Krytý valník Mantelli

      Pochopitelně se takto úsporně stavěný vůz nemůže pohodlím vyrovnat větším automobilům. Jízda ve čtyřsedadlové Multiple není však měně pohodlná než v osobním voze, i když je třeba přiznat, že vstup k předním sedadlům je neobvyklý. Šestisedadlový vůz nebývá často plně vytížen a je jistě výhodou, je-li možno jako u Multiply, vytvořit ze stísněného šestisedadlového vozu podle potřeby prostorný vůz čtyřmístný.

      Hnací agregát, uložený v zádi vozu s klikovým hřídelem čtyřválcového motoru v podélné ose vozu, je totožný s agregátem osobního vozu Fiat 600, od něhož se liší pouze převodem na nápravu. Motor je řadový čtyřválec OHV, vrtání 60, zdvih 56 mm, obsah válců 633 ccm, výkon na brzdě (bez tlumiče výfuku) je 22 k při 4600 ot/min. Pečlivě propracovaný motor není v ničem zjednodušen proti podobným jednotkám většího obsahu. Oběh vody je řízen thermostatem. Motor pohání přes jednolamelovou suchou spojku čtyřstupňovou převodku, jejíž 2., 3. a 4. stupeň je synchronisován. Ozubená kola těchto tří převodů jsou ve stálém záběru. Od převodovky je poháněn diferenciál, který leží mezi spojkou a převodovkou. Převod na zadní nápravu je u Multiply proti osobnímu vozu s ohledem na vyšší zatížení snížen. Při 3500 ot/min jede vůz ve čtvrtém převodovém stupni 65 km/h, což by na našich silnicích bylo rozumné cestovní

Dodávkový vůz Coriasco na Podvozku Fiat 600 Multipla.

tempo s ohledem na dlouhou životnost motoru i na dopravní poměry. To však neznamená, že Multipla je vozidlo vyloženě pomalé, neboť dosahuje rychlosti 91 km/h. O dobré volbě převodů vozu svědčí poměrně dobrá akcelerace (při obsazení pouze dvěma osobami): 0 až 50 km/h za 12 vteřin, 0 až 80 km/h za 43 vteřiny. S větším nákladem je akcelerace ovšem menší, vozilo však není tak pomalé, aby se stalo překážkou v dopravě. Uvážíme-li, že stoupavost vozidla (obsazeného dvěma osobami se zavazadlem) na 4. převod je 5,4 % (minimální rychlost 8 km/h) a průměrná spotřeba 7,2 l/100 km v terénu jaký je u nás (a pouze 4,7 l/100 km při 50 km/h na rovině), pak musime uznat, že si Multipla zachovala řadu výhod osobního vozu.

Přední a zadní část chassis Fiat 600 Multipla

      Zadní kola jsou u Multip]y zavěšena jako u osobního typu na příčných a podélných výkyvných ramenech a jsou poháněna poloosami, s klouby u diferenciálu. Kola opatřená pneumatikami rozměru 5,20—12 a jsou odpružena vinutými pružinami a jejich výkyv je tlumen v obou směrech olejovými tlumiči. Počet mazaných míst je značně snížen užitím pryžových čepů závěsU typu estendbloc a flanbloc.

Poehled do šestisedadlové Multiply se sklopenými čtyřmi zadními sedadly.

      Přední závěs kol a řízení jsou však zcela odlišně od osobniho vozu Fiat 600. Podobně jako můz Fiat 1100, má Multipla vpředu vinuté pružiny. Každé kolo je na dvou ramenech a dělená spojovací tyč řízeni je za nápravou, pod předním sedadlem. Toto uspořádání uvolňuje místo mezi koly a využívá prostoru pod sedadlem. Mimo to je robustnější, aby sneslo vyšší zatížení. Kola jsou propojena torsním stabilisátorem. Jedinou nevýhodou tohoto uspořádání je, že tyč řídícího kola je pod přístrojovou deskou lomená, prochází převodovou skříňkou a její spodní, k sedadlu směřující část procházi mezí kotníky řidiče, kde však během jízdy nijak nepřekáží. Náhradní kolo je uloženo v obalu před spolujezdcem řidiče. Nádrž na palivo je před motorem, plnicí hrdlo je v levém zadním rohu karoserie.

Speciální vůz na dopravu tiskovin. Výrobek karosárny Fissore.

      Všechny orgány vozu, zejména motor, jsou velice dobře přístupny. Vstup do zadní části vozu širokými dveřmi je snadný, což je velice vítané při dopravě zboží. Přestože Multipla je vozidlo levné a počitá se mezi užitkové vozy, je vnitřní vybavení pečlivé. Vůz je dobře vytápěn zpředu přiváděným vzduchem, vodou ohřívaným, je vybaven stínidly, stěrači s doběhem po vypnutí do úvrati, dobrým vnitřním osvětlením a samočinným vypínáním směrových světel. Jízdní vlastnosti Multiply jsou plné uspokojující. Přesné a poměrně lehké řízení je nedotáčivé, pouze při nejvyšších rychlostech je patrný šklon k přetáčivosti. Naklánění je v zatáčkách podivuhodně malé, uvážíme-li nezvyklý poměr mezi šiřkou a výškou vozu. Odpružení je zřejmě vypočitáno pro střední zatížení třemi osobami. Nezávislé odpruženi všech kol je ovšem výhodou na silnicich s horším povrchem. Olejové (proti typu 600 zvětšeně) brzdy jsou velice účinné a stabilní. Ruční brzda je však převodová a méně účinná. Vozidlo je v provozu poměrně velmi tiché, motor je uvnitř sotva slyšitelný.

jeden ze speciálních ´plážových´automobilů, model karosárny Vignale.

      Přestože karoserie Multiply je samonosná, řada odborných karosářských firem staví na nosné podlaze vlastní nástavby. Některé z nich, na příklad dodávkový vůz firmy Coriasco, udivují svou prostorností. Jiné, jako třeba vůz pro časopisy a noviny, jsou velmi výhodně pro rozvážení menších nákladů ve městech s hustým provozem. Nechybí ani několik variant sanitních automobilů a dokonce i přepychové „plážové“ vozy vedoucích karosářských firem.

Zavěšení zadních kol na čepech <I>estendbloc</I>

      Při rozvážce drobných předmětů, jako na příklad cukrářských výrobků a pečiva, přináší Multipla svou pohyblivostí (s průměrem otáčení 8,7 m) velké výhody. Podobné zboží o váze do 400 kg jsme donedávna rozváželi 1,5 tunovými nákladními automobily s čtyřnásobnou spotřebou pohonných látek. Tuto závažnou skutečnost uvádíme v souvislosti s popisem Multiply proto, abychom zdůraznili výhody, které přináší moderně řešený trambusový vůz s motorem vzadu. Všestranná užitečnost malého vozu s řidičem před přední a motorem za zadni nápravou je uznávána všude a úspěch Multiply ji jen dokládá.

Na podvozku Multiply staví karosářské podniky různé sanitní vozy. Toto je výrobek firmy Coriasco.

Rozměrový náčrt Multiply v normálním provedení