ČLÁNKY
  Fiat 500 Giardiniera
Osobní automobil s motorem pod podlahou
 

Článek je převzat z časopisu Automobil, ročník 1960.

      Otázka ´kam s ním´ - totiž s motorem, zaměstnává automobilové konstruktéry čím dáte tím více. Kdežto původní automobily byly stavěny okolo motoru, k němuž byl přikonstruován prostor pro cestující nebo náklad, dnešní, skutečně moderní automobil je konstruován okolo pohodlných sedadel. Motor - i ostatní orgány vozu jsou považovány za nutné zlo a stále zřetelněji se jeví snaha uložit je na taková místa, kde by co nejméně překážely. Řešení není ovšem tak jednoduché, jak by se na první pohled zdálo, neboť tu jde také o výrobní náklady, o jízdní vlastnosti i o dobrou přístupnost k motoru.

      U nákladních automobilů a zejména u autobusů je dnes již jasné, že motor lze nejlépe umístit pod podlahu, většinou mezi přední a zadní nápravu. U vozů osobních, u nichž je podlaha mezi nápravami co nejnižší, je takové řešení vyloučeno. Lze tedy motor ´uklidit´ buď před přední nápravu, nebo pod zadní sedadla či pod podlahu zavazadlového prostoru,  která

Vzhledem se malý Fiat řadí mezi osobní automobily. Jde o malé vozidlo na dvanáctipalcových pneumatikách. Střecha je shrnovací, okna jsou posuvná. V zádi vozíku jsou třetí dveře.

může být proti podlaze mezi nápravami vyvýšena. Všechny tyto tři variace poskytují proti ostatním řešením podstatnou úsporu místa, zejména proti motoru za zadní nápravou podélně, stojatě umístěnému, u něhož nelze zcela využít prostoru po obou stranách.

Pohled na hnací agregát s odmontovantovaným tlumičem sání. Celý agregát je ke karosérii připevněn v měkkých pružných ložidlech

      V automobilce Fiat vyšli z této jednoduché úvahy při stavbě malého automobilu, který by nahradil dříve oblíbený typ osobního dodávkového vozu, který byl odvozen od známého Topolina. Stojatý motor, použitý pro osobní vůz Fiat 500 Nuova (Automobil 1957, č.9, str.298) by nedovoloval využít prostoru za zadní nápravou k uložení zavazadel a proto byl rekonstruován na ležatý. Nový motor využívá mnoho součástí svého předchůdce, i když je svým uspořádáním a dokonce i zdvihovým obsahem odlišný. Jde o vzduchem chlazený řadový dvouválec s ventily OHV a s ležatými válci. Chlazení je opět ventilátorem, avšak odlišně uspořádaným. Je to ventilátor axiální proti odstředivému, který je použit na motoru vozíku Fiat Nuova 500. Zdvihový obsah motoru je 499,5 ccm, průměr válců 67,4 mm, zdvih pístů 70 mm. Čistý výkon motoru je 17,5 hp, stupeň komprese 7,1.

      Ostatní podvozkové orgány jsou v podstatě převzaty z dosavadního osobního typu se dvěma normálními a dvěma nouzovými sedadly. S ohledem na větší celkovou váhu vozidla byly některé partie podvozku zesíleny. Vlastní váha vozu v pohotovostním stavu byla proti typu 500 Nuova zvýšena pouze o 55 kg na 555 kg, přičemž délka vozu je 3132 mm místo 2970 mm. V novém provedení poskytuje vůz dostatek místa pro čtyři dospělé osoby a zavazadla, nebo po sklopení opěradel zadních sedadel pro dvě osoby a náklad cca 130 kg.   Kromě  dvou  postranních  dveří má karosérie

Vlevo pohled na odkrytý motor, který je přístupný zadními dveřmi, samostatné víko plnicího hrdla oleje je dobře viditelné na zdvižené podlaze. Vpravo vnitřek vozu v uspořádání pro dvě osoby a 200 kg nákladu Vlevo pohled na odkrytý motor, který je přístupný zadními dveřmi, samostatné víko plnicího hrdla oleje je dobře viditelné na zdvižené podlaze. Vpravo vnitřek vozu v uspořádání pro dvě osoby a 200 kg nákladu

zadní dveře, které poskytují přístup k prostoru pro náklad i k motoru, který je pod podIahou v zádi. Motor je snadno přístupný po vyklopení části podlahy zadního oddělení, k čemuž je ovšem nutné vyložit náklad. Plnicí hrdlo pro olej je opatřeno samostatným malým krytem, který je dobře přístupný před zadními dveřmi. Poněvadž veškeré příslušenství motoru je na jeho horní straně, je údržba motoru přinejmenším tak snadná jako u ostatních vozů.

      Mimořádná péče byla věnována přívodu chladicího i plnicího vzduchu a utlumení hluku od ventitátoru i od sání. Aby obsahoval co nejméně prachu zvířeného na silnici, je vzduch přiváděn otvory pod střechou po obou stranách karosérie a odtud dutými zadními vzpěrami střechy svisle do rozměrného dutého zadního příčníku samonosné karosérie, z něhož je k ventilátoru veden pružnou hadicí s velkým průřezem. Karburátor nasává vzduch přes čistič, který je pružnou hadicí spojen s přetlakovou oblastí pod kryty nuceného chlazení. Po průchodu chladicími žebry válců a hlav je chladicí vzduch buď vypouštěn pod vůz nebo přiváděn potrubím do vnitřku vozu. Prostor, v němž je uložen motor s příslušenstvím, není zespodu zakryt proti nečistotě odstřikované od kol.

Chladicí a plnicí vzduch je přiváděn otvory v zadních vzpěrách střechy do dutin karosérie a odtud hadicí k větráku

      Nádrž na palivo i akumulátor jsou uloženy pod předním víkem karosérie. Palivo dodává membránové čerpadlo s mechanickým pohonem.

      Zavěšení kol je převzato od vozíku Fiat 500 Nuova. Vpředu je příčná listová pružnice doplněná příčnými rameny a kapalinovými tlumiči, vzadu jsou kola uložena na kyvadlových trojúhelníkových závěsech se šroubovitými pružinami a teleskopickými tlumiči. V bloku s motorem je spojka, čtyřstupňová převodovka s koly I. III. a IV. stupně ve stálém záběru a diferenciál. K snížení přenosu hluku na karosérii jsou v závěsech na některých místech použity pryžové bloky.

      Nový model Fiat je zřejmě automobil veskrze praktický, malý osobní dodávkový vůz, který vzhledem zůstává osobním vozem a tak velice dobře plní dvojí poslání. Jednak je to vozidlo pro pracovní účely, jednak vzhledný dopravní prostředek pro rodinně jízdy. Prostorové řešení je jedno z nejlepších, i když se nemůže vyrovnat úsporností řešení neobvyklým typům se sedadly nad přední i nápravou (Multipla). Je ovšem třeba zdůraznit, že u Giardiniery jsou všechna sedadla v ´pohodlné zóně´ mezi nápravami. Pozoruhodné je, že ložná plocha, která je u nezatíženého vozu pouze 55 cm nad vozovkou je nižší, než u dodávkového typu Topolino, který měl ovšem motor vpředu.

Poněvadž motor a jeho příslušenství nezasahují nad úroveň zadní podlahy vozu, skýtá spodek vozu dosud nevídané možnosti pro speciální nástavby, je jisté, že tyto možnosti budou v Itálii velmi dobře využity speciálními karosářskými podniky. Lze si představit na základě tohoto typu téměř všechny druhy dosud známých karosérií, v neposlední řadě ryze užitkových valníků atd. Zároveň bude možné přímo nad motor namontovat speciální zařízení jako svařovací agregáty, čerpadla atd., přičemž uspořádání pohonu nebude činit obtíže.

      Je tedy nový osobní dodávkový vůz Fiat po stránce konstrukce podstatným krokem vpřed. Jde o výrobně  levné  vozidlo  poskytující  možnost skutečně

Hlavní rozměry:  
rozvor náprav   1940 mm  
rozchod kol vpředu 1121 mm
rozchod kol vzadu 1131 mm
výška ložné plochy nezatíženého vozu   555 mm
objem prostoru na náklad 800 l
maximální rychlost 95 km/h

Jak vyplývá z rozměrového náčrtu, jde o automobil malý, avšak vybavený více než dostatečným zavazadlovým prostorem. Při plném obsazení čtyřmi dospělými osobami je nutné poněkud uskrovnit, avšak pro dva dospělé se dvěma dětmi poskytuje vozík obvyklou míru pohodlí.

všestranného použití. U levnějších automobilů lze v nedávných letech pozorovat tendenci k sbližování typů osobních s dodávkovými. V tomto ohledu je nový Fiat nejdále.

Celkové uspořádání vozu je podobné typu 500 Nuova, motor je však ´položen na bok´, přičemž rekonstruovaný chladicí větrák je na levé straně klikové skříně, zatímco válce jsou na pravé