ČLÁNKY
  Vozík Fiat 500  

Článek je převzat z časopisu Automobil 9/57

      Před nedávnem byl uveřejněn technický popis nového vozíku Fiat 500, typ 110, který se již vyrábí ve velké serii v nové továrně. Očekává se, že tento nový typ bude mít velký vliv na odbyt vozíků a malých vozů po celé Evropě.

      Typ 110 je dvousedadlový automobil, prostorově velmi kompaktně řešený. Jeho vnitřní rozměry lze porovnat s dřívějším typem Topolino. Výrobně je ovšem levnější, přesto, že je plně vybaven a nechybí ani teplovzdušné topení, větrání, posuv sedadel atd.

      Váha vozíku Fiat s náplněmi je 470 kg, nejvyšší dovolené zatížení 210 kg (celková váha 630 kg). Vnějšími tvary se velice podobá dosavadnímu typu 600 ccm. Do prostoru za sedadly lze posadit dvě děti nebo uložit zavazadla.

      Podvozek je odvozen od typu Fiat 600 s nezávisle odpruženými koly vpředu i vzadu. Motor je uložen vzadu, je to řadový stojatý vzduchem chlazený dvouválec OHV, chlazený odstředivým větrákem a v bloku s převodovkou a rozvodovkou. Poměrně nízký maximální výkon nasvědčuje tomu, že motor je úmyslně stavěn tak, aby vydržel i hrubé zacházení a aby jeho životnost byla co největší. Ventilátor nasává chladicí vzduch velkým tlumičem pod zadním oknem vozu pres thermostat, který reguluje teplotu vzduchu přiváděněho k motoru podle teploty ovzduší. Od ventilátoru proudí vzduch přímo na válce a hlavy. Z přetlakovéhO vedení se též nasává vzduch přes čistič do spádového karburátoru. Vnitřek vozu lze vytápět vzduchem ohřátým od motoru. Rovněž jej lze větrat čistým čerstvym vzduchem, který se přivádí dvěma kanály z předku vozu.

Teprve v den uzávěrky tohoto čísla »Automobilu« byl uveřejněn popis nového vozíku Fiat, o němž kolovaly mezi odborníky různé dohady. Nový Fiat je vozidlo, které si i při své lehké váze 470 kg (s náplněmi) zachovává všechny přednosti automobilu. Tvarově připominá malý vůz Fiat 600, od něhož je též odvozena konstrukce přední a zadní nápravy. Ve vozíku byly zkoušeny tři různě motory a jako nejvhodnější byl do výroby určen stojatý vzduchem chlazený dvouválec, který prý pochází s prkna konstruktéra Ledwinky. Motor je chlazen odstředivým větrákem s thermostaticky ovládaným oběhem vzduchu. Karburátor nasává vzduch z přetlakové oblasti, takže je regulována i teplota nasávaně směsi. Aby životnost motoru byla co největší, je jeho výkon omezen na 13 koní. Podle tohoto obrázku však soudíme, že bude možné podstatně zvýšit výkon motoru pro použití ve sportovních vozidlech a závadních vozech podle formule III.

      Motor je vybaven čtyřstupňovou převodovkou se zpětným chodem, která je ovládána obvyklou pákou mezi sedadly. Ve čtvrtém převodu překoná plně zatížený vozik stoupání 4,5 %, nebo dosahuje rychlosti 85 km/h. Stoupavost na I. stupeň je 23 %.

      Samonosná karoserie je svařována z lisovaných plechových dílců, střecha je stahovací. Přední dělenou nápravu tvoří příčná listová pružina s lichoběžníky. Zadní nápravu tvoří výkyvná ramena odpružená vinutými pružinami.   Vpředu i vzadu je odpružení do-

Celkový perspektivní pohled na uspořádání orgánů nového vozíku Fiat ukazuje, že je řešen jako zmenšený automobil Fiat 600 a poskytuje značné pohodlí pro dva dospělé a dvě děti. Střecha vozíku je stahovací a vozík je vybaven větráním čistým vzduchem, přiváděným z přédní části a teplovzdušným topením od motoru. Sedadla jsou posuvná. Nejvyšší rychlost voziku je podle údajů výrobce 85 km/h, spotřeba pod 5 l/100 km. Vozík je již důkladně vyzkoušený a vyrábí se hromadně v nově vybudované továrně. Je určen malým rodinám a také jako »druhé vozidlo« pro jízdy v hustém městském provozu. Při rozsáhlé síti prodejen a opraven značky Fiat lze očekávat, že vozík pronikavě zasáhne do trhu vozíků a dražších skútrů i mimo Itálii.

plněno pryžovými progresivními dorazy a olejovými tlumiči. Nožní brzda na všechna kola je olejová, ruční je mechanická, pouze na zadní kola. Akumulátor, nádrž na palivo i náhradní kolo jsou pod předním víkem, které se zamyká zevnitř vozu.

      Svým úplným vybavením se vozík Fiat 500 vyrovná malým automobilům vyšší třídy. Vnitřní zařízení je jednoduché, avšak velmi účelné a je řešeno s ohledem na pohodlí posádky. Konstrukce vozíku je bez převratných novinek, podvozek je zmenšenou obměnou dobře vyžkoušené konstrukce Fiat 600, motor připomíná výkonné motocyklové motory. Není vyloučeno, že po úpravách bude chassis tohoto vozu vhodné pro stavbu sportovních nebo závodních automobilů třídy 500 ccm.

      Technická data vozíku Fiat 500, typ 110:
            délka: 2945 mm, šířka: 1320 mm,
            rozchod vpředu: 1121, vzadu: 1135 mm,
            rozvor: 1840 mm, pneumatiky: 4 — 12“,
            váha s náplněmi: 470 kg, zatíženi: 210 kg.

      Motor: stojatý vzduchem chlazený dvouválec OHV s klikovým hřídelem podél osy vozu, vrtání 66 mm, zdvih 70 mm, obsah 479 ccm, stupeň komprese 6,55, výkon (s ventilátorem, bez tlumiče) 13 k při 4000 ot/min.
      Vnitřní poměry převodovky 1-3,273, 2-2,067, 3-1,300, 4-0,875, Z-4,134, převod na nápravu 8/41.
      Elektrická instalace 12 V, dynamo 180 W, spouštěč 0,5 kW.
      Spotřeba podle italské normy (při 2/3 maximální rychlosti na autostrádě) 4,5 1/100 km.

Podélný řez motorem a čtyřstupňovou převodovkou vozíku Fiat. Převodové ústrojí se velmi podobá ústrojí automobilu Fiat 600.