ČLÁNKY

Článek je převzat z časopisu Automobil, ročník ´74.

Článek je převzat z časopisu Automobil Revue

      Na výstavě ´Třicet let Polské lidové republiky´ uspořádané u příležitosti oslav tohoto výročí v Parku kultury a oddechu Julia Fučíka v Praze se návštěvníkům naskytla příležitost seznámit se s nejnovějším modelem rychle se rozvíjejícího polského automobilového průmyslu, Fiatem 132p. Je to vůz vyšší střední třídy, luxusně vybavený, vyráběný v Bielsku-Bialé v licenci Fiat.

Fiat 132p, nejnovější model polského automobilového průmyslu obdivovali návštěvníci výstavy ´Třicet let PLR´ v Parku kultury a oddechu Julia Fučíka v Praze.

Pohled odzadu prozradí všechny rozdíly mezi karoserií Fiata 132p a italského fiata 132. Prosklení je rozměrnější, štíhlejší a protáhlejší ponton zdobí podélná lišta, zvětšil se kryt výdechu větrání v zadním sloupku, zadní světla vyrostla do dvou pater. Nad pravým zadním kolem je klapka krající závěr palivové nádrže o objemu 55l, umístěné bohužel po levé straně zavazdelníku, tedy v deformační zóně.

      Vůz je téměř shodný se svým italským souběžníkem Fiatem 132 GLS 1800 se všemi úpravami, se kterými se tento následník Fiata 132, popřípadě 132GL, dodává od jara minulého roku. Proti původní „stodvaatřicítce“ (víz Automobil č. 8/‘72), která se nesetkala v západní Evropě s nejpříznivějším ohlasem, je Fiat l32p vozem mnohem elegantnějším, přepychověji vybaveným a příjemnějším. Je až podivuhodné, jak málo stačilo, aby se z poněkud těžkopádně působícího staršího modelu stal nápadný elegán. Způsobila to především větší zasklená plocha; postranní okna se zařizla hlouběji do pontonu a potlačila tak dojem „plechovosti“ stavby, zadní sklo prodloužené až k rovině víka zavazadelníku pro světlilo kabinu. Získanou optickou štíhlost podtrhuje ozdobná lišta s pryžovou výplní, táhnoucí se po celé délce boků a kryt výdechů větrání v zadním sloupku střechy, který zcela odděluje ponton od nástavby. Novou linii doplňují veliká čtyřdílná dvoupatrová zadní světla.

Přístrojová deska s kruhovými přístroji, zdobená vzorem ušlechtilého dřeva, je velmi elegantní i účelná. Na páčky vyhřívání a větrání vozu na střední konzole jstejně jako na táhlo sytiče pod přístrojovou deskou však dosáhne upoutaný řidič jen s obtížemi.

      Dojem luxusu dále stupňuje interiér vozu. Po sytém solidním zvuku zapadnutí dveří ocitá se řidič před bohatou, elegantní a účelnou přístrojovou deskou se třemi kruhovými přistroji zasazenými do plochy pokryté vzorem ušlechtilého dřeva. Vlevo je rychloměr, uprostřed sdružený přístroj s polokruhovými stupnicemi teploměru a palivoměru, vpravo palubní hodiny, které může pravděpodobně nahradit za příplatek otáčkoměr. Přístroje mají šikmá skla bez reflexu, nad nimi se klene hluboká polštářovaná stříška, bránící odrazu světla přístrojů v čelním skle. Pod volantem s polštářovaým nábojem lze vlevo dole nalézt další novinku; kotouč seřízení výšky volantu. Ano, Fiat 132p by mohl být prvým vozem na našem trhu, který by se mohl pochlubit tímto pokrokovým prvkem automobilového pohodlí. Stavitelný volant se začíná objevovat v souvislosti s bezpečnými hřídeli volantu lomenými v kloubech. Jakmile je již jednou mezi výstupním čepem převodky řízení a volantem vložen kloub, není seřiditelný volant takovým problémem. U Fiata 132p stačí uvolnit levou rukou seřizovací kotouč, nastavit volant do nejvýhodnější polohy a kotouč znovu přitáhnout; tedy záležitost několika vteřin s velkým vlivem na pohodlí o konečně i bezpečnost jízdy. Ale nejen elegantní přístrojová deska s mnřížkou pro reproduktor autorádia uprostřed, protažená do úhledně tvarované střední konzoly přakvapí svým přepychem. Ve stejnému tónu je laděn celý interiér od měkkých, látkou potažených hlubokých sedadel, přes čalounění stěn a dveří jemnou umělou kůží až po zvuk tlumicí koberce na podlaze. Přitom svou délkou kabiny 221cm

(měřeno od pedálu plynu k horní hraně zadního opěradla) patří Fiat 132p k nejprostornějším evropským limuzínám. Hosté na zadních sedadlech zde nemusí ani sklánět hlavu, ani krčit nohy. Výjled z vozu je ze všech míst, včetně řidiče, velmi dobrý, a to i na zadní hranu zádě při couvání.

      Stejně potěšitelné jako nová karoserie je i to, co se objeví po odklopení kapoty. Osvědčený čtyřválec se dvěma vačkovými hřídely v hlavě z dílny Fiat není sice nejnovějšího data, přesto však je stále výborným motorem. Běží hladce a plynule, vybíhá daleko nad 6.000 ot./min. a dobře táhne ve středních otáčkách. Pravda, ve srovnání s některými moderními motory stejné objemové třídy není zrovna nejtišší. kdo však do Fiata 132p přesedne z některého menšího vozu prodávaného na našem trhu, bude s hladinou v kabině jistě více než spokojen. O výkonech a spotřebě paliva Fiata 132p nejsou zatím žádné přímé informace. Tyto hodnoty však jistě nebudou rozdílné od italské verze Fiat 132 GLS 1800. Ten dosahuje rychlosti 166 km/h a spotřebuje podle způsobu jízdy 9,5 až 10,5 l benzínu Super na 100 km.

Výšku volantu nad koleny řidiče lze seřídit kotoučem na levé straně sloupku řízení.

      NPůvodní Fiat 132 italské výroby si vysloužil pověst špatně pérovaného vozu pro své nedobré chování na vlnité vozovce a na dláždění. Proto dostal Fiat 132p stejně jako Fiat 132 GLS na přední nápravu příčný stabilizátor, tužší hydraulické tlumiče a pružiny s progresivní charakteristikou. Stížnosti ustaly a zdá se, že v podvozku již bude všechno v pořádku. Určité potíže byly s volbou správných pneumatik u italských verzí; po delším hledání se dodávají s plášti Pirelli Cinturato nebo Michelin ZX rozměru 185/70 SR 13. Jaké pneumatiky se objeví na sériových Fiatech 132p, to zatím nevíme, ale polští odborníci si jistě i v tomto směru dobře poradí.

      Objeví-li se Fiat 132p na našem trhu, obohatí se naše silnice o vůz pokrokové stavby a sportovního charakteru. Doufáme, že tomu bude již brzy.

Pod kapotou Fiata 132p se skrývá osvědčený čtyřválec se dvěma vačkovými hřídeli v hlavě pod samostatnými kryty. Je to stroj s pružným, kultivovaným během, přitom však poměrně nízkou spotřebou.