ČLÁNKY
  Fiat 131 - typový list  

Článek je převzat z časopisu Automobil č. 1/80

Fiat 131 Supermirafiori

      V mezinárodním odborném hodnocení automobilů ani v anketách řadových motoristů na celém světě nevycházejí vozy italské automobilky Fiat nikdy naprázdno. Je to především proto, že automobilka Fiat navazuje na své dlouholeté tradice a vývojové i výrobní zkušenosti, přičemž vhodně uplatňuje také nové vývojové koncepce a respektuje vývoj i tendence nároků spotřebitelů. Současně se vyhýbá překotně avantgardním konstrukcím, které by mohly ohrozit její dosavadní obchodní prosperitu. Bohatou paletou modifikací od základních typů rychle reaguje na požadavky trhu a design svých výrobků řeší s estetickým citem, jenž není bez souvislosti s dávnými uměleckými tradicemi Italů.

      Technické koncepce automobilů Fiat všeobecně spíš spoluurčují než sledují vývojový trend světové automobilové techniky. Přitom Fiat, který byl po válce jedním ze tří určujících výrobců osobních vozů s motorem vzadu a mj. vyrábí i dvoumístný vůz s motorem napříč před zadní nápravou, dnes uplatňuje stejně úspěšně pokrokové řešení vozů s příčně uloženým motorem vpředu a pohonem předních kol u kompaktních menších vozů, jako klasickou koncepci podélně uloženého motoru vpředu a převodem pohonu na zadní nápravu u vozů střední a vyšší střední třídy. Dokladem pečlivého propracování tohoto klasického řešení je jedna  z nejmladších  typových  řad  turínské

automobilky, Fiat 131 Mirafiori (viz též Automobil č. 2/75 a 7/78).

      Po úspěšném typu 124, který se uplatnil nejen v původní italské verzi, ale stal se i základem sovětských automobilů VAZ — Žiguli a Lada, a po typu 125, jenž se stal ve spojení s mechanikou starší typové řady 1300/1500 podobně základem polsko-italské licence, uvedl v roce 1974 v této třídě novou typovou řadu 131 Mirafiori. Jsou to vozy s klasickým uspořádáním pohonu, při jejichž vývoji se kladl důraz především na požadavky bezpečnosti a komfortu, ochrany životního prostředí, hospodárnosti provozu a zvýšení ochrany karosérie proti korozi. Snad proto, aby se mohl vývoj soustředit na tyto problémy, velil výrobce osvědčenou koncepci klasického řadového čtyřválce s rozvedem OHV ve dvou objemových třídách 1300 a 1600 ccm se čtyřstupňovou nebo pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, popř. s možností třístupňové samočinné převodovky pro vůz s motorem 1600 ccm. Karosérie nabízí výrobce rovněž ve třech alternativách: dvoudveřový tudor nebo čtyřdveřový sedan, oba se stupňovitou zádí, popř. pětidveřový kombi, který má v poslední verzi obchodní označení Panorama. Nejvýkonnější z řady 131 je Supermirafiori s motorem 1600 2xOHC a standardní pětistupňovou převodovkou. Vozy Fiat 131 Mirafiori se dovážely do ČSSR jen s motory OHV, a to v letech 1977 a 1978, později též v modelovém provedení roku 1979 s drobnými změnami karosérie.

Čtyřdveřová karosérie Fiat 131 Mirafiori je jedním ze šesti základních provedení této řady vozů Fiat. Na obr. je nejvýkonnější verze Supermirafiori s motorem 1600 2xOHC, s ozdobnými disky a matově černými nárazníky, vpředu s přídavnou mřížkou pro účinnější chlazení. Fiat 131 Mirafiori CL zpředu a zezadu.  Čtyřdveřová karosérie Fiat 131 Mirafiori je jedním ze šesti základních provedení této řady vozů Fiat. Na obr. je nejvýkonnější verze Supermirafiori s motorem 1600 2xOHC, s ozdobnými disky a matově černými nárazníky, vpředu s přídavnou mřížkou pro účinnější chlazení. Fiat 131 Mirafiori CL zpředu a zezadu.

      Motor a převodná ústrojí

      Oba motory 1300 a 1600 mají stejné klikové hřídele, ale rozdílná vrtání válců, což u třináctistovky poněkud zhoršuje výkonovou hmotnost motoru. Koncepce motorů navazuje na typ 124 a jeho klasický řadový podélně uložený čtyřválec s rozvodem 0HV, jeho vačkový hřídel však namísto řetězu pohání ozubený řemen. Při stupni komprese 9,2 mají motory oktanový nárok nejméně 92 (OČVM), čemuž u nás odpovídá s rezervou automobilový benzin Super. Největší točivý moment dávají oba motory již při 3000 ot/min, což se projevuje velkou pružností běhu a příznivou akcelerací. Mají dvojitý spádový karburátor a rozdělovač s mechanickým řízením zážehu a odstředivým regulátorem. Zdrojem elektrického proudu je alternátor s polovodičovými usměrňovacími diodami.

Motor Fiat 131, typ A1.000, je řadový čtyřválec klasického provedení s dvojitým spádovým karvurátorem Weber a rozvodem OHV, jehož vačkový hřídel pohání bezhlučný pryžový ozubený řemen, zakrytý světlým pouzdrem z plastu. Před ním je klínový řemen, pohánějící čerpadlo chladicí kapaliny a současně alternátor. na levé straně motoru je rozdělovač, za ním měrka stavu hladiny mazacího oleje a mechanické membránové podávací čerpadlo paliva. Dole, před levým pryžovým silentblokem uložení motoru, je čistič oleje motoru. nad alternátorem je obtokový termostat, který umožňuje i u studeného motoru běh chladicí kapaliny, avšak vyřazuje z něj chladič.  Motor Fiat 131, typ A1.000, je řadový čtyřválec klasického provedení s dvojitým spádovým karvurátorem Weber a rozvodem OHV, jehož vačkový hřídel pohání bezhlučný pryžový ozubený řemen, zakrytý světlým pouzdrem z plastu. Před ním je klínový řemen, pohánějící čerpadlo chladicí kapaliny a současně alternátor. na levé straně motoru je rozdělovač, za ním měrka stavu hladiny mazacího oleje a mechanické membránové podávací čerpadlo paliva. Dole, před levým pryžovým silentblokem uložení motoru, je čistič oleje motoru. nad alternátorem je obtokový termostat, který umožňuje i u studeného motoru běh chladicí kapaliny, avšak vyřazuje z něj chladič.

      Na rozdíl od objemově odlišných, avšak koncepčně zcela shodných motorů OHV nabízí výrobce převodovky ve třech provedeních: K oběma motorům standardně přímo řazenou čtyřstupňovou, pro šestnáctistovku za příplatek také alternativně přímo řazenou pětistupňovou nebo samočinnou třístupňovou převodovku s měničem točivého momentu. Přímo řazené převodovky mají úplnou synchronizaci všech rychlostních stupňů vpřed a převodová kola s šikmým ozubením, pouze zpátečka má kola s ozubením přímým. Pracují v kombinaci s mechanicky ovládanou suchou jednokotoučovou spojkou s talířovou pružinou.

      Podvozek

      Nezávislé zavěšení předních kol má na každé straně nápravy jednoduché spodní příčné výkyvné rameno, vzepřené pérovací a tlumicí jednotkou typu McPherson. Podélné, suvné síly zachycují ramena příčného zkrutného tyčového stabilizátoru, jejichž konce jsou uloženy v kloubech na příčných ramenech. Zadní hnací náprava je tuhá a skládá se z pravé a levé trubkové polonápravy, pevně smontovaných s rozvodovkou. Náprava je spojená s podvozkovou částí samonosné karosérie dvěma podélnými rameny, připevněnými k nápravě dole u kol, dále dvěma šikmými rameny, která jsou upevněna nahoře asi uprostřed každé polonápravy, a konečně příčnou panhardskou tyčí, připevněnou na levé straně k nápravě a na spodek karosérie vpravo. Důkladnost tohoto uložení umožňuje dobře využít výhod tuhé zadní nápravy a spolu s celkovým uspořádáním podvozku a pérování i rozdělením hmotnosti na obě nápravy se významně podílí na poměrně dobrých jízdních vlastnostech tohoto vozu a na jeho aktivní bezpečnosti.

Uspořádání ústrojí pohonu a podvozku vozu Fiat 131 Mirafiori: 1 - chladič, 2 - blok motoru, 3 - skříň spojkym, 4 - převodovka, 5 - dvoudílný spojovací hřídel, 6 - nádrž paliva, 7 - rozvodovka s diferenciálem, 8 - náhradní kolo, 9 - rameno torzního stabilizátoru, 10 - příčné rameno, 11 - pérovací jednotka McPherson s vinutou pružinou, 12 - bezpečnostní hřídel volantu, 13 - podélné vodicí rameno zadní nápravy, 15 - tuhá zadní hnací náprava, 16 - zadní tlumič pérování s vinutou pružinou, 17 - příčná panhardská tyč, 18 - páka ruční brzdy s lanovodem, 19 - pracovní válec podtlakového posilovače provozní brzdy, 20 - levá tyč řízení.

      Řízení má převodku s pastorkem a ozubenou tyčí. Hřídel volantu je vyosen a je opatřen dvěma křížovými bezpečnostními klouby.   Průměr volantu je

poněkud větší, než je u osobních automobilů obvyklé. Vozy v provedení Special mají seřiditelnou výšku volantu.

      Provozní kapalinová brzdová soustava má dva nezávislé okruhy přední a zadní nápravy a je vybavena podtlakovým posilovačem hlavního brzdového válce a regulátorem brzdicí síly na zadních kolech. Regulátor působí v závislosti na zatížení vozidla a na velikosti zpoždění při brzdění. Vpředu jsou brzdy kotoučové s plovoucím třmenem, vzadu bubnové rovněž s jedním brzdovým válečkem v každém kole. Čelisti zadních brzd jsou samostavitelné, se samočinným vymezováním vůle v brzdovém bubnu.

      Podvozek

      Do karosérie tudor, sedan a kombi se montují motory 1300 o 1600 ccm, takže výrobce nabízí celkem šest základních provedení. Karosérie jsou samonosné, ocelové, u tudoru a sedanu tříprostorové (prostory pro motor, cestující a zavazadla), u vozů kombi dvouprostorové (prostor pro cestující a zavazadla je spojený a umožňuje variabilní zvětšení ložné plochy no úkor zadních sedadel). Při jejich konstrukci se věnovala zvýšená pozornost pasivní bezpečnosti: zatímco motorový a zavazadlový prostor tvoří přední a zadní deformační rám, skelet kabiny je tuhou klecí chránící připoutanou posádku před následky nárazu. K celkové aktivní bezpečnosti vozu Fiat 131 Mirafiori přispívá velká zasklená plocha karosérie s minimem slepých úhlů výhledu.

Uspořádání přístrojové desky základního provedení: 1 - výstupní otvor větrání (uzaviratelný, se směrovatelným prouděním) a topení, 2 - spínač osvětlení vozidla, 3 - rychloměr spočítačem kilometrů, 4 - palivoměr, 5 - řadové uspořádání kontrolních světel, 6 - teploměr chladicí kapaliny, 7 - ovládání  větrací a vyhřívací soustavy, 8 - středové výstupy větrací a vyhřívací soustavy.

      Při konstrukci a technologickém vývoji karosérie se kromě užitkových vlastností zvýšenou měrou respektovaly nároky ochrany proti korozi. Ve výrobě se důsledně dodržují speciální technologické postupy již před svařováním jednotlivých dílů karosérie, po svaření se pak celá karosérie fosfátuje a aby základní vrstva laku měla všude rovnoměrnou tloušťku, nanáší se elektroforézou. Podlahová část se pokrývá tlustou vrstvou nátěru z PVC, dutiny se chrání metodou ML a podběhy blatníků kryje vrstva plastu na bázi epoxidové pryskyřice. Vnější vzhled karosérie vozů Mirafiori nepřináší převratné novinky. Naopak je příkladem klasického tvaru se zaoblenými hranami, podřízeného požadavku co největšího vnítřního prostoru a pohodlí.

Skelet karosérie typu 131 Mirafiori vytváří spolu s výztuhami dveří tři zesílené kruhové prstence kolem prostoru cestujících: ve střeše, v podlaze a v úrovni horní části pontonu. tato zesílená konstrukce chrání posádku při bočním nárazu. navíc všechny tři sloupky vytvářejí obvyklý ochranný rám při převrácení vozidla.

      Fiat 131 Mirafiori nabízí dva stupně vybavení: standardní L (Lusso) a luxusnějši CL (Confort Lusso), dříve nazývaný Special. Liší se v řadě bodů, kromě zmíněné možnosti seřizování výškové polohy volantu má CL také celou plochu sedadel s látkovým potahem, zatímco okraje sedadel vozu L jsou koženkové. Rozdíl je také v uspořádání přístrojové desky‚ která ovšem v obou provedeních obsahuje všechny nezbytné měřící, kontrolní a signalizační přístroje. Standardní verze L má ve společném obdélníkovém poli rychloměr s půlkruhovou stupnicí, čtvrtkruhový palivoměr a čtvrtkruhový teploměr chladící kapaliny. Provedení CL má přístroje čtvercové, Samostatně zapuštěné do přístrojové desky: vlevo rychloměr s denním počítačem km, uprostřed křemenné hodiny, vpravo palivoměr a teploměr. K přístrojům jsou v obou případech přidruženy kontrolní a signalizační svítilny. Ke standardnímu vybavení interiéru patři mj. samonavíjecí bezpečnostní pásy.