ČLÁNKY
  Fiat 130  

Článek je převzat z časopisu Automobil.

      Mateřská továrna o tomto svém reprezentačním vozu, největším z osobních typů, které po válce vyráběla, dosud odhalila jen velmi málo, přestože dva jeho prototypy už představila veřejnosti na Ženevském autosalónu.

      Nízká elegantní karosérie upravená akrylovým lakem poskytuje víc než dostatek pohodlí pěti osobám na pečlivě anatomicky tvarovaných sedadlech, vpředu spíš křeslech, pohodlně, ale pevně podpírajících řidiče i jeho souseda. Řidičovo křeslo lze seřizovat i výškově; měnitelný je také sklon volantu a jeho vzdálenost od přístrojové desky. Interiér je bohatě prosklený, zadní sklo vyhřívané a úzké sloupky oken velmi omezují mrtvé zorné úhly. Podle informací výrobce je účinné topení a větrání regulované v širokém rozsahu a zaručuje rovnoměrné proudění ke všem cestujícím. Vzduch zevnitř je odsáván otvory pod zadním oknem. Klimatizace se vzdor původním dohadům bude dodávat jen na přání, stejně jako hydraulický posilovač řízení, elektricky ovládaná okna, kožené čalounění a přijímač. Ovšemže velkou pozornost věnovali konstruktéři nejen komfortu, ale i všem ostatním prvkům aktivní bezpečnosti. Důkazem jsou mj. čtyři halogenové světlomety (poziční a směrová světla jsou v předním nárazníku), kapota zavěšená vpředu, pečlivá zvuková izolace kabiny, dosti neobvykle řešené zavěšení kol s minimem neodpružených hmot — i nízkoprofilové radiální pneumatiky jsou na discích z lehké slitiny; čtyři kotoučové brzdy s vnitřním chlazením mají dvouokruhové uspořádání působící dvakrát nezávisle na přední kola, podtlakový posilovač a omezovac účinku na zadní kola spolu s varovným světlem, signalizujícím zataženou ruční brzdu nebo poruchu na některém z brzdových okruhů. Tuhá kabina s deformačními zónami vpředu i vzadu vozu jsou spolu s bezpečnostním řešením interiéru i volantu dnes už samozřejmostí pokrokové konstrukce, stejné jako převodka řízení za přední nápravou. Kvadratický zavazadlový prostor poskytuje dostatek místa pro početná zavazadla všech pěti cestujících; uvnitř na straně stojí zakryté náhradní kolo a vespod je nádrž na benzín. Vidlicový šestiválec 2860 ccm má v hlavě každé řady válců jeden vačkový hřídel; oba tyto hřídele pohání ozubený řemen. Fiat uvádí, že motor je

Fiat 130

Fiat 130

pružný a živý, má výkon 140 k (DIN) a umožňuje vozu rychlost 180 km/h. Standardně je doplněn třístupňovou automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem, na přání alternativně pětistupňovou mechanickou převodovkou.

      Zcela nečekané je řešení podvozku. Vpředu je na každé straně mohutný hydraulický tlumič (vzpěra McPherson), který je i rejdovým čepem. Nahoře je upevněn do podběhu a dole zavěšen do příčného kyvného ramena, jehož vnitřním čepem kývání je vlastně podélná torzní tyč zakotvená uprostřed vozu v příčném nosníku. Suvné síly působící na přední kola zachycuje na každé straně rameno mohutného torzního stabilizátoru podobně jako u vozů Ford (viz Automobil č. 4/69, str. 36). Vzadu jsou dlouhá šikmá ramena se šroubovitými pružinami, spojená silným torzním stabilizátorem; bočně jsou kola vedena příčnými vzpěrami a nahoře v podbězích jsou zakotveny mohutné hydraulické tlumiče, jejichž spodní části vedou náboje zadních kol podobně jako vzpěra McPherson. (Příčné vzpěry jsou na obr. chromované.) Každé zadní kolo je poháněno hřídelem se dvěma křížovými klouby.

Fiat 130

Fiat 130     Fiat 130

      Z celkového pohledu na motor a podvozek a z obou detailních obrázků je zřejmé, zavěšení a odpružení předních i zadních kol, uspořádání dvoudílného spojovacího hřídele s rozvodovkou hnacích hřídelů. Na levé straně motoru je vzadu nahoře podtlakový posilovač brzd, vpředu rozdělovač a pod ním alternátor; na pravé straně dole je kompresor chladicího zařízení klimatizace, poháněný dvěma klínovými řemeny společně s hydraulickým čerpadlem vedle pravé řady válců.

Fiat 130