ČLÁNKY
  Fiat 125  

Článek je převzat z časopisu Automobil č. 7/67.

      Před šesti lety zavedl italský koncern Fiat do výroby nový typ Fiat 1500, který tehdy se svými parametry patřil bezpochyby ke špičce světového vývoje. Přesto však po necelých pěti letech zájem trhu o tento vůz v ostré konkurenci rapidně poklesl, takže letos bude jeho výroba ukončena a nahradí jej nový typ Fiat 125. Z toho a z jiných příkladů lze usuzovat, že v dnešních podmínkách evropského trhu tvoří výrobní pětiletí asi tak horní hranici morálního stárnutí velkosériově vyráběných vozů, pokud jejich konstrukce nepřinesla principiálně nový způsob řešení. Nový Fiat má obsah 1,6 l zřejmě v souvislosti s posunem vozů lidové třídy k obsahové třídě až 1,5 l. Lze předpokládat, že během krátké doby bude obsahová třída 1,5 l tvořit právě hranici mezi vozy lidové a střední kategorie, takže obsahem a parametry se nový Fiat zřetelně hlásí k vozům střední velikosti, avšak jeho cena se bude více blížit cenám vozů lidových, což je umožněno unifikací součástí s ty-

Fiat 125

pem Fiat 124. Z toho vyplývá, že Fiat 125 bude tvrdým konkurentem téměř všech evropských automobilek, v jejichž výrobním programu je velkosériová produkce vozů třídy od 1500 do 2000 ccm.

Fiat 125 - rentgenový průhled

      Nový Fiat je pro konkurenční boj dobře vyzbrojen — je to první velkosériově vyráběný automobil, jehož motor má rozvod 2 x OHC, tedy dva vačkové hřídele v hlavě. Tento motor je odvozen od motoru vozu Fiat 124 S (Sport Spider a Sport Coupé), s nímž má výrobce již roční výrobní zkušenosti, Rozvor je stejný jako u typu 1500, vnitřní prostor je však podstatně větší. Přední náprava je převzata z typu 1500, zadní náprava konstrukčně vychází z řešení uplatněného u typu Fiat Dino. Návaznost a poměr parametrů k sousedním členům typové řady vyplývá pro nový Fiat z tabulky.

   1500   124   124 S   125 
Vrtání
[mm]
77 73 80 80
Zdvih
[mm]
79,5 71,5 71,5 80
Obsah
[ccm]
1481 1197 1438 1608
Kompres. poměr 9 8,8 8,9 8,8
Výkon (DIN)
[k]
75 60 90 90
Max. otáčky
[ot/min]
5400 5600 6500 5600
Měrný výkon
[k/l]
50,6 50 62,5 56

      Hnací agregát je další vývojový stueň agregátu 124 S, který je odvozen z typu 124. Zdvih byl zvětšen na 80 mm, takže spalovací prostor je čtvercový. Pohon vačkových hřídelů je zajištěn řetězem a řetězovými koly z plastické hmoty. Mezi ventily a vačky se vkládají vymezovací podložky různých tlouštěk, jejichž výměnou se seřizuje ventilová vůle. Ventily mají dvojité šroubovité pružiny. Sací systém je stejný jako u typu 124 S. Pětkrát uložený klikový hřídel má zvětšený průměr klikových čepů z 45 mm na 48 mm. Maximálního výkonu 90 k, tedy stejného jako u typu 124 S, dosahuje motor při počtu otáček 5600 /min, tedy stejném jako u typu 124, ovšem při větší střední pístové rychlosti.   Chlazení motoru je kapalinové, s uzavřeným oběhem a expanzní nádobou. Ventilátor se uvádí v činnost elektromagneticky v závislosti na teplotě chladicí kapaliny.

      Motor má alternátor 770 W a váží s příslušenstvím 125 kg, to je o 3 kg více než u typu 124 S a o 5 kg méně než u typu 1500. Výkon se přenáší přes suchou jednokotoučovou   spojku na čtyřstupňovou převodov-

ku, plně synchronizovanou. Řadicí páka je na podlaze. Kloubový hřídel je dělený, se středním ložiskem. Zavěšení předních kol je zajištěno trojúhelníkovými závěsnými rameny, šroubovitými pružinami s teleskopickými tlumiči. Předni naprava je vybavena torzním stabilizátorem a příčnými vzpěrami uloženými na karosérii v pryžových lůžkách.

      Zadní tuhá náprava je vybavena podélnými listovými pružinami a teleskopickými tlumiči. Na všech čtyřech kolech má Fiat 125 kotoučové brzdy, vybavené podtlakovým posilovačem. Zadní brzdy nemají omezovač tlaku. Rozměry brzd jsou stejné jako u typu 124 (kotoučové brzdy vpředu), Řízení je stejného typu jako u vozu Fiat Dino, řídicí tyč však není dělená. Podvozkové orgány nemají žádné mazané místo. Údržba se omezuje na výměnu oleje po 10 000 km.

Fiat 125Fiat 125

      Samonosná ocelová svařovaná karoserie vozu Fiat 125 je tvarována ve stejném stylu jako typ 124. Ocelové a jednoduché rovné linie jsou změkčeny mírným zaoblením, chromových lišt je použito střídmě. Charakteristický vzhled dodávají vozu dvojité čtyřhranné světlomety. Vnitřni výbava je účelná, přední sedadla miskovitého tvaru mají seřiditelnou polohu opěradla, zadní sedadlo je vybaveno střední sklopnou opěrou pro lokty. Čalounění je z plastické hmoty nebo z látky. Zavazadelnik má objem 400 ccm.

Řez motorem Fiatu 125

      Technická data: Řadový čtyřválec 2 x OHC, vrtání 80 mm, zdvih 80 mm, obsah 1608 ccm, kompresní poměr 8,8:1, max. výkon 90 k (DIN) při 5600 ot/min, max. krouticí moment 13 kpm při 3500 ot/min. Rozvor 250,5 cm, rozchod vpředu/vzadu 131/129 cm, světlá výška 12 cm, délka 422 cm, šířka 161 cm, výška 144 cm. Max. rychlost 160 km/h, spo- třeba 10 l/100 km, zrychlení z 0 na 100 km za 11,5 s.

Rozměrový náčrtek Fiatu 125

Rozměrový náčrtek Fiatu 125Rozměrový náčrtek Fiatu 125