1966-1974 (1985)

      Březen 1966 se stal svědkem představení nového vozu - Fiat 124. Ten měl nahradit dosluhující typy 1300/1500. Jednalo se o kompletně nový automobil s motorem vpředu a pohonem zadních kol. O pohon se staral čtyřválec o objemu 1197ccm (60hp). Později byl též představen kombík SW doprovázený modelem Sport Spider. Fiat 124 byl v novinářské anketě zvolem automobilem roku 1966. Rok po představení sedanu a spideru, byl na Motorshow v Ženevě 1967 představen model 124 Coupé.

  • Fiat 124
  • Fiat 124 Special
  • Fiat 124 Special T
  • Fiat 124 Familiare
  • Fiat 124 Sport Spider
  • Fiat 124 Coupé

Sedan, kombi SW

      V říjnu 1968 byl v Turíně představen Fiat 124 Special. Na první pohled viditelnou změnou byly čtři světlomety (oproti původním dvěma). Další změna se odehrála pod kapotou, kde se objevil motor 1438ccm se 70hp. Nevýznamné bylo též nové zavěšení zadní nápravy.

      Další úprava vzhledu sedanu se odehrála v roce 1970, kdy byl také představen 124 Special T disponující novým motorem ze 1438ccm (80hp) Spideru. Byla též provedena celá řada menších změn.

      Poslední verze se objevily v roce 1972. Modernizace se dotkla všech typů (Sedan, Familiare, Special, Special T). Oba základní motory dostaly do vínku dalších 5hp a Special T byl osazen novým agregátem 1592ccm (95hp) a v nabídce se objevila pětirychlostní převodovka.

Fiat 124

Fiat 124

      Produkce sedanu zkončila v roce 1974, kdy byl nahrazen modelem 131. Přesto produkce pokračovala v mnoha dalších zemích. Přibližně 1.543.000 sedanů a combi bylo vyrobeno jen v Itálii. Celková produkce je odhadována na 4 miliony automobilů. Zeměmi, kde se 124 vyráběla bylo SSSR, Španělsko, Turecko, Jižní Afrika a Jugoslávie. Další byly kompletovány v Německu, Bulharsku, Irsku, Malajsii, Maroku, Portugalsku a v mnohých jihoamerických státech.

      U nás na originální stodvacetčtyřku téměř nenarazíte, zatímco jejich sourozenců - tzv. žigulíků je k vidění stále ještě dost. O jejich vývoji se můžete dozvědět na
http://www2.webpark.cz/lada/vyvoj.htm.

  • 1197ccm 60hp
  • 1197ccm 65hp
  • 1438ccm 70hp
  • 1438ccm 75hp
  • 1438ccm 80hp
  • 1592ccm 95hp
Fiat 124

Sport Spider

      Verze 124 SportSpider byla představena v Turíně v roce 1966. Jeho karoserii na zkráceném podvozku sedanu navrhl Pininfarina. Konečnou montáž zajišťoval Fiat. První série AS byly osazeny motorem 1438ccm (90hp), standardem byla pětistupňová převodovka. Koncem roku 1968 bylo stejně jako u 124ST použito nového zavěšení zadní nápravy.

      Druhá série - BS byla představena v roce 1969. Standardem se stal model s motorem 1438cm s mnoha vylepšeními jako např. novým osvětlením a přepracovanými brzdami. Brzy poté byl představen motor 1608ccm (110hp) pocházející ze 125, osazený dvojitým karburátorem Weber.

Fiat 124 Spider

Fiat 124 Spider

      V roce 1972 přišla na trh třetí generace - CS. Byla osazována pohonnými jednotkami 1592ccm (108hp), resp. 1756ccm (118hp). Přestože došlo oproti agregátům B-serie k mírnému nárůstu výkonu, nebyly nové jednotky příliš oblíbené kvůli montáži pouze jednoho karburátoru. CS byla poslední verzí, která se prodávala v Evropě. Po roce 1974 pokračoval prodej v Severní Americe, avšak výkon motoru byl kvůli emisním limitům zredukován na 93hp a od roku 1976 na 87hp. Výroba pokračovala až do roku 1985. Některé typy byly dováženy do Evropy pod názvem Pininfarina Spider Europa. Z několika agregátů osazovaných letech 1974-1985 stojí za zmínku např. přeplńovný dvoulitr 1995ccm (135bhp). Do roku 1985, kdy byla výroba ukončena, našlo svého majitele 198.000 Spiderů. Z toho přes 170.000 v Severní Americe.

  • 1438ccm 90hp
  • 1592ccm 108hp
  • 1608ccm 110hp
  • 1756ccm 118hp
Fiat 124 Spider

Coupé

      V případě Coupé byla karoserie navržena přímo Fiatem. Kupé mělo stejný motor jako spider (1438ccm/90hp), ale bylo postaveno na podvozku sedanu. V roce 1968 prošlo stejně jako spider a Special T modernizací zadní nápravy.

      První změny přišly na Turin motorshow v roce 1969, kdy byla přepracována přední část vozu. Dvě světla umístěná v předních blatnících byla nahrazena v celé šíři přední části mřížkou doplněnou o čtyři menší světla. Mírnou úpravou prošla i záď vozu. Nový motor 1608ccm (110 bhp) se stal součástí nabídky vedle standardního 1438ccm (90hp). Změna se dotkla i brzd, chladícího systému a měkčího, tím i méně sportovního, odpružení.

Fiat 124 Coupé

Fiat 124 Coupé

      Třetí série byla přestavena v roce 1972. Opět byla přepracována přední mřížka. Změnám neušla spousta dalších detailů jako např. zadní svítilny. Staré motory byly nahrazeny novými jednotkami DOHC 1592ccm (104hp) a 1756ccm (114hp). Obě pocházely z Fiatu 132 a napřání mohli být doplněny pětistupňovou převodovkou.

      Produkce skončila v roce 1975 s počtem 299.686 vyrobených automobilů.

  • 1438ccm 90hp
  • 1592ccm 104hp
  • 1608ccm 110hp
  • 1756ccm 114hp

Fiat 124 - Internetové adresy

Fiat 124 - Zkušenosti

Fiat 124 - Dobové katalogy